Selecteer een pagina

Blog #3 Maak de klik met je klas

8 waarden om dit te realiseren

In alle discussie die er gaande is, vraag je je af hoe belangrijk het is om de transformatie naar ander onderwijs maken? Hoe kun je het onderwijs op een andere manier inrichten om het aan te laten sluiten bij de huidige generatie kinderen? Met alle uitdagingen op het gebied van digitalisering, vaardigheden, talentontwikkeling en superdiversiteit?

In dit krachtenveld hebben leerkrachten een spilfunctie te vervullen en spelen een centrale rol in dit proces. Een rol die het mogelijk moet maken om de kinderen zelf actief op zoek te laten gaan naar zijn of haar levenskompas.

Wil een leerling later gelukkig en succesvol zijn dan moet je deze meer betrekken bij zijn eigen ontwikkeling. Zie het als autorijden. Eerst rij je mee op de achterbank, als je wat groter bent mag je voorin zitten. Met 17 jaar mag je rijlessen nemen. Eenmaal het rijbewijs behaald, dan krijg je het autorijden pas goed onder de knie en leer je je rijvaardigheid verder te ontwikkelen.

Dat vraagt om een andere manier van werken en zijn. Het vraagt meer om als een coach te fungeren in de klas.  De coach is er om de leerling nog beter te kunnen ondersteunen zijn of haar talenten zelf te ontdekken en te ontwikkelen. Daarvoor moet je als leerkracht niet VOOR de klas, maar IN de klas staan. Net als een sportcoach die zijn pupillen traint om tot de beste resultaten te komen.

Een coach die in staat is alle kinderen liefdevolle aandacht te geven. Die tijd voor ze neemt, aandachtig luistert naar wat ze te vertellen hebben. Onbevooroordeeld. Die bereid is tussen de regels door te luisteren en ook hoort wat ze NIET zeggen.

Je bent als coachende leerkracht degene die inspireert met je houding en gedrag. Die persoonlijke verhalen vertelt over eigen ervaringen. Waarom je bijvoorbeeld hebt gekozen voor dit vak, of waarvan je zelf veel hebt geleerd. Openheid en eerlijkheid stimuleert een veilige leeromgeving.

Als coachende leerkracht help je de leerlingen hun talent te ontdekken en te stimuleren om dit te ontwikkelen. Je leert ze te focussen op hun sterke kanten en help ze dat uit te bouwen naar een duidelijk toekomstperspectief.

Wees de coach die het kind naar zichzelf leert kijken; zichzelf tips en tops leert geven en daarnaar gaat handelen. Die de leerling leert verantwoordelijkheid te dragen voor wie hij en wat hij doet. Blijf betrokken bij de leerlingen en maak ze tot de regisseur van hun eigen leerproces.

 

Hier nog even de 8 WAARDEN op een rij die je tot een goeie COACH maken

1.      Aandachtig

2.      Belangstellend

3.      Inspirerend

4.      Ondersteunend

5.      Oprecht

6.      Respectvol

7.      Stimulerend

8.      Veilig

 

Nu vraag ik jou: vanuit welke waarden werk jij? Welke zet jij zelf in?

 

Welke van de acht ga jij de komende 90 dagen zeker toepassen in je klas?

Mocht je nog vragen hebben of meer informatie willen, neem dan contact met me op via karen@karen-wessels.nl¬†of via Linkedin.¬†VOEG me gerust toe aan je netwerk op LinkedIn ūüôā

Of boek een GRATIS doorbraaksessie. Samen kijken we gedurende een 30 minuten gesprek naar wat jij nodig hebt om gemotiveerd te worden of te blijven.

Dank je wel voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reactie!

‚ÄėIn contact zijn en verbinden is de sleutel tot harmonie‚Äô

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *