Selecteer een pagina

Blog #13 Hoe ga je een lastig gesprek aan?

Het was al een tijdje eieren lopen in het team. Je hebt overleg en daar zie je erg tegenop. Je hebt  wat uitleg nodig van de collega die je al een tijdje probeert te vermijden. Maar vandaag kan het niet anders. Je moet in gesprek, want je loopt vast en kunt niet verder met je werk.

Je hebt er slecht van geslapen. De laatste aanvaring staat je nog vers in je geheugen. Je loopt maar te malen ‘Hoe ga ik het haar vragen? Wat kan ik het beste zeggen, zonder dat ze me ten overstaan van iedereen op mijn nummer zet? Is ze bereid mij te helpen, of moet ik het via mijn andere collega spelen?.’ Deze vragen malen door je hoofd.

Komt deze situatie je bekend voor en wil je hier voor eens en voor altijd van af?

Dan heb ik hier 5 tips voor je, die je helpen om een constructief gesprek te hebben met jouw ‘vervelende’ collega.

1.      Blijf uit aannames en denk niet ‘het zal wel weer niet goed gaan‘ maar neem een positieve houding aan en stel je open voor je collega. De energie waarmee je het gesprek ingaat is voelbaar voor de ander. Bereid je mentaal wel goed voor en hou het resultaat dat je wilt bereiken voor ogen.

2.      Bedenk om te beginnen eerst eens goed wat je precies nodig hebt van de ander en waarom. In dit geval is het informatie die maakt dat jij verder kan met je werk. Ga rustig het gesprek aan en beschrijf heel feitelijk waar het precies om gaat. Dit zorgt ervoor dat je met afstand naar de situatie kijkt en je uit je emotie blijft.

3.      Erken je eigen aandeel in de situatie en wees daar eerlijk over. Wat heb je gedaan of nagelaten waardoor de situatie is ontstaan? Geef aan dat je beseft dat deze situatie voor haar wellicht extra tijd en moeite kost maar dat je graag bereid bent om, binnen de mogelijkheden, iets extra’s te doen om de ontstane schade te herstellen. Hiermee toon jij initiatief en neem jij een constructieve houding aan.

4.      Stel je open voor je collega en vraag haar hoe zij een goede samenwerking ziet. Wat zij daarin nodig heeft. Vraag eens welke mogelijkheden zij ziet om tot een betere samenwerking te komen. Hiermee geef je ruimte aan de ander en creëer je die ook voor jezelf. Spreek zelf  ook duidelijk uit wat jij nodig hebt om de samenwerking tussen jullie te verbeteren. Zo voorkom je dat je allebei in de loopgraven belandt.

5.      Houd voor ogen dat, wil je goede resultaten met het team kunnen behalen, iedereen gebaat is bij een goede samenwerking. Dit is dus ook haar belang. Hierdoor is er sprake van wederkerigheid en gelijkwaardigheid. Je hoeft geen vriendinnen te worden, maar realiseer je dat er geen enkele reden is om je minder of ondergeschikt te voelen aan je collega.

 

Hier nog even alles op een rij om je angst om te zetten in leiderschap:

#1  Blijf uit de aannames

#2  Houd het doel van je gesprek voor ogen

#3  Erken je eigen aandeel in de situatie

#4  Creëer ruimte voor je collega in het gesprek

#5  Toon initiatief en benoem wat je nodig hebt

 

Nu vraag ik je: wat spreekt jou aan? En hoe ga je dit de komende 90 dagen toepassen?

Mocht je nog vragen hebben of meer informatie willen, neem dan contact met me op via karen@karen-wessels.nl of via Linkedin. VOEG me gerust toe aan je netwerk op LinkedIn 🙂

Of boek een GRATIS doorbraaksessie. Samen kijken we gedurende een 30 minuten gesprek naar wat jij nodig hebt om gemotiveerd te worden of te blijven.

Dank je wel voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reactie!

‘In contact zijn en verbinden is de sleutel tot harmonie’

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *