BLOG # 87 Emotiefluisteraar

Voor ons als emotionele wezens zouden we het hier voortdurend over moeten hebben, want het is een essentieel onderdeel van onze onderlinge communicatie. Echter, het blijkt voor velen van ons een blinde vlek te zijn. Ondanks al mijn kennis en training op dit gebied betrap ik mezelf er op dat het niet alleen moeilijk is om te benoemen wat je voelt, maar dat je soms bepaalde emoties verwart. Dat geldt natuurlijk zeker voor kinderen. Er wordt veel gekeken naar wat er aan de hand is met onze jongeren en wat er precies speelt bijvoorbeeld bij de uitval uit het onderwijs. Voor jou als leerkracht is het dus essentieel te weten hoe je emoties bespreekbaar kunt maken. 

Probeer maar eens een conflictsituatie bespreekbaar te maken. Lang niet iedereen is in staat om woorden te geven aan zijn of haar gevoel. Zeker niet wanneer emoties hoog oplopen. Ga jezelf maar na, als je staat te trillen van woede over iets wat de ander tegen je zei, dan gaat normaal praten over het conflict simpelweg niet. Sterker nog, dan zit er zoveel emotie op het geheel dat wanneer je het wel zou doen het vaak alleen maar erger wordt. Pas wanneer je begrijpt welke emoties er bij je spelen en waar deze vandaan komen, ben je beter in staat om open het gesprek aan te gaan en assertief te reageren.

Vaak lopen we weg voor emoties, omdat het te lastig is, te pijnlijk of te kwetsbaar voelt. Dat niet alleen, maar ook omdat we niet geleerd hebben om erover te praten. Thuis niet en op school niet. De gevolgen daarvan zien we dagelijks terug in de media. Gemankeerde mensen, depressiviteit en onverdraagzaamheid. Om dat te voorkome, of tenminste te verminderen, zouden we beter naar onszelf moeten leren kijken en onszelf trainen over onze gevoelens te praten. Eerst in een veilige omgeving, waarna je stap voor stap het verder kunt uitbouwen. Net zolang totdat je je daarin sterk en zeker voelt. Pas dan zijn we ook in staat onze kinderen daarin te begeleiden en ze te leren omgaan met hun emoties.

Naast de ouders ligt hier een schone taak voor het primair onderwijs, maar dan is het wel zaak dat je zelf ook begrijpt hoe je emotionele landkaart eruit ziet, wil je dit proces met jonge kinderen goed kunnen begeleiden. Weten waar jouw hobbels en kuilen zitten, maar ook weten waar je als mens mee te maken kunt krijgen in je leven en hoe je dat bespreekbaar maakt.

Neem nu als voorbeeld echtscheiding. Zoals we inmiddels weten strandt 1 op de 3 huwelijken. Voor kinderen heeft dat een grote impact, ook al proberen de ouders het zo goed mogelijk te regelen. Mijn buurkinderen zijn daar een recent voorbeeld van. Sinds enige tijd wonen vader en moeder om beurten in het ouderlijk huis. De kinderen hoeven dus niet iedere keer hun tas in te pakken en te verkassen. Dat is al een pré, zeker; ‘birdnesting’. Desondanks is het opvallend stil hiernaast. Geen uitbundigheid meer, alleen af en toe pianotonen.

Ik kan me goed voorstellen dat ze behoefte hebben om erover te praten. In mijn ogen is de juf of meester hiervoor een absoluut aanspreekpunt op school. Er zijn natuurlijk legio andere situaties te bedenken waar kinderen mee te maken hebben, die doorspelen in hun gedrag en functioneren. Daar heb jij, als juf, dagelijks mee te maken. Pittig, naast alle andere taken die je ook moet doen. Hoe fijn is het om daar eens over te praten en van gedachten te wisselen?

Goed nieuws: Op donderdag 6 juli om 20.00 uur verzorg ik een gratis live sessie ‘Meester je emotionele communicatie’

MELD JE HIER AAN

Tot snel!

Karen

 

————————————————————————————————————-

Expert op het gebied van Verbindend Communiceren. Coach, sparringpartner en trainer van Bewuste Vrouwen in het Primair Onderwijs om vanuit het contact met zichzelf het contact met hun omgeving te maken, zodat ze met veel Lef, Liefde en Plezier voor de klas staan. Auteur van het Ebook ‘Zo word je de Ster in de klas’

‘Ik ben ervan overtuigd dat je niet voor niets dit vak hebt gekozen. Om die reden is het belangrijk om die motivatie en vreugde vast te houden, wat er ook gebeurt. Het is daarom mijn doel om je volledig bewust te maken van jouw onvermoede kwaliteiten, talenten en vermogens, zodat je deze te allen tijde kunt inzetten in je dagelijkse praktijk.’
=================================================================
Hieronder zie je een lijst met mijn andere blogartikelen. Lees ze gerust en laat me weten wat je ervan vindt. Ik ben altijd benieuwd naar jouw reactie!

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *