BLOG # 78 Gouden weken
Nog een paar dagen en de vakantie is weer voorbij. Hopelijk heb je heerlijke weken gehad, waarin je helemaal tot ontspanning bent gekomen en je weer vol energie het nieuwe schooljaar kunt starten. Belangrijk om dit meteen goed neer te zetten. Of speelt er bij jou de hele vakantie al een ander achtergrondmuziekje in je hoofd, omdat het allemaal anders voor je zal zijn dit nieuwe schooljaar?
Misschien start je na 10 jaar voor de klas te hebben gestaan in een nieuwe baan op een andere school. Met nieuwe collega’s, een andere cultuur en een andere visie. Natuurlijk heb je er veel zin in, maar je weet ook dat je hier invoegen extra energie van je vraagt.
Wellicht heb je voor de vakantie je vertrouwde ‘duo-maatje’ na 20 jaar uitgezwaaid en begint dit schooljaar de samenwerking met je nieuwe collega. Je hoopt op een fijne samenwerking, waarin alles soepel verloopt en de leerlingen zo min mogelijk merken van alle veranderingen die op de achtergrond meespelen.
Wat als je al een tijd lang met de gedachte speelt om te stoppen met je werk, omdat de dingen die gevraagd worden, meer en meer ingaan tegen je gevoel? Je ziet veel misgaan op school. Ook in je eigen klas zitten steeds meer kinderen die extra aandacht nodig hebben. Steeds vaker zoek je naar een goeie manier om die te geven, maar je twijfelt of het genoeg is.
Zomaar een paar voorbeelden die een goede start van jouw nieuwe schooljaar mede kunnen bepalen. Dit vraagt om een goede conditie, zowel mentaal als fysiek, want die twee staan niet los van elkaar.
Er zijn verschillende manieren om dit te doen, zoals bijvoorbeeld jezelf op voorhand eens een spiegel voorhouden en kritisch naar jezelf kijken. Waar ben je goed in en waar moet je meer aandacht aan geven? Wat zijn aandachtspunten voor je om eventuele valkuilen te vermijden?
Zelfreflectie gaat niet alleen over wat je denkt en voelt, maar ook over hoe je reageert en je gedraagt in bepaalde situaties. Je zou het een ´zelfevaluatie´ kunnen noemen, die helpt om situaties beter te kunnen hanteren voor nu en in de toekomst.
Mocht je hierbij hulp willen, neem dan even contact met me op. Bekijk ook eens mijn e-book ‘Ster in de klas’.
Ik wens je mooie gouden weken!
Karen
Vind je dit onderwerp de moeite waard om over verder te praten, deel dan je commentaar hieronder, of wil je weten of ik iets voor je kan doen? Neem dan contact met me op, dan kijken we of we samen verder kunnen komen.
Onder meer over dit soort onderwerpen ben ik speciaal voor jou gestart met een reeks afleveringen omtrent bewust verbindend communiceren, waarin ik je in korte tijd wil inspireren om dit op allerlei manieren en in iedere situatie te kunnen doen.
Luister daarom naar mijn podcast ‘Klassejuf’ via
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/klassejuf/id1582820227 , of
https://app.springcast.fm/podcast/klassejuf
Word NU gratis lid van mijn FB Community ‘STER in de klas’
Wil je mij verder helpen om meer Bewuste Vrouwen In het Primair Onderwijs te inspireren? Deel dan deze blog op jouw tijdlijn met jouw relaties op LinkedIn. Dat waardeer ik enorm. Alvast heel erg bedankt! En voeg me gerust toe aan jouw netwerk.
Hartelijke groet,
Karen
————————————————————————————————————-
Expert op het gebied van Verbindend Communiceren. Coach, sparringpartner en trainer van Bewuste Vrouwen in het Primair Onderwijs om vanuit het contact met zichzelf het contact met hun omgeving te maken, zodat ze met veel Lef, Liefde en Plezier voor de klas staan. Auteur van het Ebook ‘Zo word je de Ster in de klas’
‘Ik ben ervan overtuigd dat je niet voor niets dit vak hebt gekozen. Om die reden is het belangrijk om die motivatie en vreugde vast te houden, wat er ook gebeurt. Het is daarom mijn doel om je volledig bewust te maken van jouw onvermoede kwaliteiten, talenten en vermogens, zodat je deze te allen tijde kunt inzetten in je dagelijkse praktijk.’
=================================================================
Hieronder zie je een lijst met mijn andere blogartikelen. Lees ze gerust en laat me weten wat je ervan vindt. Ik ben altijd benieuwd naar jouw reactie!
0 reacties