BLOG # 76 Een wak in je geheugen

Na al die weken thuis zitten en online lessen. Komt er nu dan eindelijk licht aan het eind van de tunnel?  Zeker met een eigen minister voor primair en voortgezet onderwijs, zou je zeggen. Alleen dat zal de tijd uitwijzen.

Zijn manier van communiceren vind ik in ieder geval al fris. Zeker het interview dat hij een paar weken geleden online gaf, toonde letterlijk zijn open houding en zijn gedrevenheid. Hopelijk raakt hij dat frisse onderweg niet kwijt.

Scholen moeten nu aan de slag met achterstanden wegwerken, stress bestrijden, onzekerheid wegnemen, zodat er weer rust en veiligheid ontstaat op school. De minister moet dit alles faciliteren.

Hopelijk kan hij meer doen voor alle kinderen die het zó ontzettend nodig hebben. Meer ondersteuning bieden, omdat ze zoveel achterstand hebben opgelopen.

Ik heb een poging gedaan om me te kunnen verplaatsen in de leerlingen en te kunnen begrijpen hoe het moet voelen om een grote achterstand te hebben op school.

Ooit ben ik een aantal weken thuis moeten blijven vanwege een hersenschudding en daarom kon ik het gevoel terughalen van destijds. Een heldere herinnering.

De eerste dag op school had ik het gevoel dat ik heel veel had gemist. Niet alleen mijn klasgenoten.  Het leek wel alsof ik had stil gestaan en mijn klas verder was gegroeid. Het voelde alsof de hele constellatie was verstoord. Alsof er iets verschoven was, iets wezenlijks veranderd. Zelfs mijn vriendinnetjes ‘voelden’ anders.

Heel vreemd, maar alle stof die ik die dagen gemist had, voelde daarna nooit als manifeste kennis, omdat ik de uitleg en daarmee de context niet had meegekregen. Jaartallen, topografie, moeilijke woorden en nieuwe sommen. Juist die stof van die periode voelde als ‘moeilijk om te onthouden’. Als een wak in je geheugen.

Daarom kan ik me enigszins voorstellen hoe leerlingen zich moeten voelen na al die weken thuis met online- en thuisonderwijs. Er is meer context nodig om de stof te begrijpen. Je wilt verbanden kunnen leggen om de lesstof beter te begrijpen en te kunnen onthouden. Maar vooral wil je  jouw klasgenoten weer zien, want die vormen jouw schoolbeleving.

Onlangs hoorde ik dat er inmiddels leerkrachten zijn die bij het begin van de les hun leerlingen vragen wat hen moeilijk lijkt aan een nieuwe opdracht en waarom. Om zo beter inzicht te krijgen in wat er speelt, maar ook waaraan extra aandacht moet worden besteed. Bovendien voelt iedereen zich op deze manier gezien en serieus genomen. Lijkt me een fantastische manier van werken.

Niet alleen een mooie wijze van afstemming op de leerlingen, maar ook een eenvoudige stap om maatwerk te leveren in de klas, teneinde een ‘wak-gevoel’ te voorkomen. Ik zou willen dat het in mijn schooltijd zo was gegaan.

Kun jij je inleven in de situatie van je leerlingen en hoe ziet dat er dan uit, of hoe voelt dat?  Ik ben erg benieuwd naar jouw reactie en zou het super vinden als je dat zou willen delen.

 

Speciaal voor jou

Onder meer over dit onderwerp ben ik speciaal voor jou gestart met een reeks afleveringen omtrent bewust verbindend communiceren, waarin ik je in korte tijd wil inspireren om dit op allerlei manieren en in iedere situatie te kunnen doen.

Luister daarom naar mijn podcast ‘Klassejuf’ via

https://podcasts.apple.com/nl/podcast/klassejuf/id1582820227 , of

https://app.springcast.fm/podcast/klassejuf

Word NU gratis lid van mijn FB Community  ‘STER in de klas’

Wil je mij verder helpen om meer Bewuste Vrouwen In het Primair Onderwijs te inspireren? Deel dan deze blog op jouw tijdlijn met jouw relaties op LinkedIn. Dat waardeer ik enorm. Alvast heel erg bedankt! En voeg me gerust toe aan jouw netwerk.

Hartelijke groet,

Karen

————————————————————————————————————-

Expert op het gebied van Verbindend Communiceren. Coach, sparringpartner en trainer van Bewuste Vrouwen in het Primair Onderwijs om vanuit het contact met zichzelf het contact met hun omgeving te maken, zodat ze met veel Lef, Liefde en Plezier voor de klas staan. Auteur van het Ebook ‘Zo word je de Ster in de klas’

‘Ik ben ervan overtuigd dat je niet voor niets dit vak hebt gekozen. Om die reden is het belangrijk om die motivatie en vreugde vast te houden, wat er ook gebeurt. Het is daarom mijn doel om je volledig bewust te maken van jouw onvermoede kwaliteiten, talenten en vermogens, zodat je deze te allen tijde kunt inzetten in je dagelijkse praktijk.’
=================================================================
Hieronder zie je een lijst met mijn andere blogartikelen. Lees ze gerust en laat me weten wat je ervan vindt. Ik ben altijd benieuwd naar jouw reactie!

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *