BLOG #73 HOE VOORKOM JIJ PANIEK?

Het afgelopen jaar heb ik vrouwen uit het onderwijs geholpen om vanuit verbinding met zichzelf te gaan werken en te communiceren. Om op die manier beter contact met hun leerlingen te krijgen, maar ook met hun ouders/verzorgers en collega’s.

Verbinden is een soort containerbegrip geworden. Om die reden voel ik de noodzaak om  nog specifieker te zijn over de manier van verbinden die ik voorsta.

Er wordt zo makkelijk gesproken over verbinden, om je te verbinden met een ander en/of vanuit verbinding te zijn. Alleen dat betekent meer dan alleen sociaal zijn en samen een kop koffie drinken, om het maar even kort door de bocht te zeggen. Natuurlijk, het is een manier van verbinden, alleen is dat niet wat ik bedoel met verbinden.

Dieper niveau

Waar ik op doel, speelt zich af op een dieper niveau. Op het onbewuste niveau. Het is geen rocket science, maar om dit onbewuste niveau bewust te maken, vormt wel de basis om tot verbinding te komen, ten eerste met jezelf en vandaaruit met je omgeving.

Mijn ervaring is ieder keer weer, dat je je pas in een ander kunt verplaatsen wanneer je datgene wat er speelt in jezelf herkent.  Dat is een actief proces waarmee je aan de gang moet gaan. Immers, je zult niet alles in jezelf kunnen herkennen, domweg omdat je het zelf (nog) niet hebt meegemaakt in je leven.

Dat geldt zeker voor kinderen. Een mooi voorbeeld daarvan hoorde ik tijdens een webinar voor ouders met kinderen tussen 3 en 12 jaar. Het onderwerp: het belang van mentale training om kinderen zelfverzekerder te maken en meer van zichzelf te leren houden.  De rol van de ouders is hierbij uiteraard van grote invloed, alleen weet niet iedere ouder hoe ze dat op een goede manier moeten doen. Hoe zit dat trouwens bij jou?

Werking van het brein

Interessant was om te horen hoe de werking van het brein werd uitgelegd en hoe onze  gedachten gevoelens creëren. Het brein werd vergeleken met een parachute. Wanneer je springt en je parachute staat niet open, ofwel wanneer je je niet bewust bent, c.q. niet open staat, dan gaat het mis. In dit geval dan lukt het niet als ouder om de juiste dingen te doen en te zeggen tegen je kind.

Bewust wording en bewustzijn zijn dus belangrijke sleutels in het contact met kinderen. Dit raakt precies aan de manier van verbindend communiceren, zoals ik dat bedoel. Het heeft alles te maken met dit actieve proces van bewustwording.

Ons brein is bij iedereen ongeveer even groot bij de geboorte, maar in de loop der jaren past het brein en haar ontwikkeling zich aan door de invloed van  zintuiglijke waarnemingen, handelingen en zelfs door onze gedachten en verbeeldingen.

Dit is een heel interessant gegeven, want dat betekent dat we zelf invloed hebben op de vorming en het functioneren van ons brein. Ons brein dat evolutionair gesproken bestaat uit een reptielenbrein (500 miljoen jaar), een zoogdierenbrein (150 miljoen jaar) en een mensenbrein (1 miljoen jaar). Wanneer we in een noodsituatie zitten, reageren we echter direct vanuit ons reptielenbrein en vechten, vluchten of bevriezen we.

Jouw overlevingsstrategie

Belangrijk om te weten, is dat de optie die jij kiest afhankelijk is van je aangeboren voorkeur en je opvoeding. Die natuurlijke voorkeur zul je in 9 van de 10 gevallen ook automatisch kiezen in een dreigende situatie. Wellicht ben je in de veronderstelling dat je in iedere noodsituatie anders reageert, maar dat is dus niet het geval.

Als voorbeeld noem ik de situatie waarin een kind niet meer voor rede vatbaar is, omdat het bang is of boos. In feite ook een noodsituatie. Waar het om gaat is hoe ga je hiermee om? Wat doe je? Ga je ertegenin en begin je te schreeuwen dat het kind rustig moet doen, of  zet je het kind even apart zodat die kan afkoelen, of weet je je geen raad en geef je het soms een koekje?

Ga eens na bij jezelf hoe je reageert, wat je houding is en wat je zegt, of juist niet zegt. In het voorbeeld werd duidelijk dat in paniek het reptielenbrein aan de leiding is. De enige manier om het kind rustig te krijgen, is om het eerst te kalmeren, omdat het dan pas weer in staat is naar je te luisteren. Misschien is dit niet nieuw voor je, maar realiseer je dat jij kunt ook in paniek kunt schieten en dan is het goed te weten hoe je reageert in zo’n situatie.

Dan kun je ook het gevoel van veiligheid beter reguleren, voor jezelf en je omgeving. Ga dus eens ook eens na wat jij doet om zelf weer rustig te worden in zo’n situatie, zodat je omgeving ook weer rustig kan worden.

Je weet intussen dat bewust positief gedrag van grote invloed is op anderen in je omgeving. Jouw bewustzijn als leerkracht is om die reden van groot belang, zeker voor de leerlingen in de klas. Daarom ondersteun ik je graag op allerlei manieren bij dit bewustwordingsproces.

Speciaal voor jou

Speciaal voor jou ben ik gestart met een reeks afleveringen omtrent bewust verbindend communiceren, waarin ik je in korte tijd wil inspireren om dit op allerlei manieren en in iedere situatie te doen.

Luister daarom naar mijn podcast ‘Klassejuf’ via

https://podcasts.apple.com/nl/podcast/klassejuf/id1582820227 , of

https://app.springcast.fm/podcast/klassejuf

 

Voor meer informatie verwijs ik je ook naar mijn blogs over diverse onderwerpen op dit gebied en mijn aanbod op:  www.karen-wessels.nl/aanbod/

Wil je mij verder helpen om meer Bewuste Vrouwen In het Primair Onderwijs te inspireren? Deel dan deze blog op jouw tijdlijn met jouw relaties op LinkedIn. Dat waardeer ik enorm. Alvast heel erg bedankt! En voeg me gerust toe aan jouw netwerk.

Hartelijke groet,

Karen

————————————————————————————————————-

Expert op het gebied van Verbindend Communiceren. Coach, sparringpartner en trainer van Bewuste Vrouwen in het Primair Onderwijs om vanuit het contact met zichzelf het contact met hun omgeving te maken, zodat ze met veel Lef, Liefde en Plezier voor de klas staan. Auteur van het Ebook ‘Zo word je de Ster in de klas’

‘Ik ben ervan overtuigd dat je niet voor niets dit vak hebt gekozen. Om die reden is het belangrijk om die motivatie en vreugde vast te houden, wat er ook gebeurt. Het is daarom mijn doel om je volledig bewust te maken van jouw onvermoede kwaliteiten, talenten en vermogens, zodat je deze te allen tijde kunt inzetten in je dagelijkse praktijk.’
=================================================================
Hieronder zie je een lijst met mijn andere blogartikelen. Lees ze gerust en laat me weten wat je ervan vindt. Ik ben altijd benieuwd naar jouw reactie!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *