Selecteer een pagina

BLOG #68 Wat bepaalt het ideale schoolklimaat? 5 randvoorwaarden

Sprookjes vinden kinderen leuk om te horen of te lezen. Volwassenen ook, al weten ze dat niet altijd van zichzelf. Ze denken dat ze alles prima geregeld hebben voor zichzelf en hun kinderen. Fijn huis, goeie baan, mooie auto, degelijke school, leuke vrienden, verre vakanties en ga zo maar door. Op het merendeel van genoemde zaken hebben ze zelf invloed, behalve de school. Terwijl de kinderen hier het grootste deel van hun dag moeten doorbrengen.

Gezien de druk die er nu op de scholen ligt, is het lijkt me nuttig om weer eens te kijken hoe je op een eenvoudige maar doeltreffende manier het schoolklimaat aangenaam kunt maken voor iedereen. Daarom geef ik vijf randvoorwaarden waarvan ik denk dat ze in ieder geval relevant zijn om een stimulerende en inspirerende schoolcultuur te realiseren voor iedereen die bij de school betrokken is. 

  1. Erop kunnen vertrouwen dat je kind de aandacht krijgt die het nodig heeft

Als ouder moet je kunnen vertrouwen op de kennis en kunde van de leerkrachten waar je jouw kinderen iedere dag weer aflevert. In het volle vertrouwen dat het goed gaat, dat ze zich betrokken voelen bij alles wat er gebeurt op school, dat ze veilig zijn en gezien worden zoals ze werkelijk zijn.  Heel dikwijls is dit het geval, maar niet altijd. Tenminste niet voor iedere leerling. Er ligt voor zowel de ouder als de leerkracht een verantwoordelijkheid om dit proces te bewaken.

  1. Op empathie gebaseerde professionaliteit van de leerkracht

Het ene kind vraagt nu eenmaal meer aandacht dan het andere kind, de ene juf is de andere niet en niet onbelangrijk de ene schooldirectie is de andere niet. Vaak zijn er grote verschillen in benadering van de kinderen. Denk aan passend onderwijs, of het hanteren van grote klassen, of andere zaken die meer van je vragen dan gemiddeld het geval is. Het is niet iedereen gegeven om daar adequaat mee om te gaan. Empathie is een eigenschap die je kunt ontwikkelen, net als je professionaliteit.

  1. Heldere visie welke doelen de school nastreeft

De cultuur op school wordt sterk bepaald door het gedrag van alle direct betrokkenen. Datgene wat leerkrachten, directie, leerlingen en ouders naar elkaar toe vertonen. Het is vooral een onbewust gedrag dat alle betrokkenen met elkaar delen en wat het schoolklimaat bepaalt. Dit gedrag vormt de rode draad van de school en bepaalt de doelen van school, het welbevinden van een ieder op school en geeft de grens aan indien hier niet aan wordt voldaan. Belangrijk dus om hiervan op de hoogte te zijn.

  1. Bewustzijn over het onderlinge functioneren

Daarom is het in mijn ogen van groot belang om dat onbewuste gedrag meer bewust te maken. Bewustzijn over het eigen gedrag wat het effect ervan is op anderen. Want hoe de directie omgaat met haar personeel, zo wordt er vaak omgegaan door leerkrachten onderling. Denk maar aan het tolereren van geroddel of uitsluiting. Op hun beurt gaan zij op dezelfde manier om met hun leerlingen. Het gedrag bepaalt het DNA van de school. Je begrijpt dat het een versterkend effect heeft, wanneer je een positieve en professionele houding aanneemt ten opzichte van iedereen waar je mee moet samenwerken, of wanneer je dit niet doet. 

  1. Machtsmisbruik voorkomen

Nogal wiedes, zul je denken, maar vaak genoeg hoor ik verhalen over directies die een angstcultuur creëren, verdeel-en-heers-spelletjes spelen, koninkrijkjes in stand laten en niets doen aan de eilandencultuur op hun school. Een dergelijke cultuur werkt direct door op de leerlingen. Die voelen een dergelijke sfeer aan en moeten daar ongewild in mee met alle negativiteit van dien. Dat is natuurlijk wat je moet willen voorkomen. Immers, de leerlingen zijn op school om zich te kunnen ontwikkelen in een veilig schoolklimaat waarin ze zich helemaal kunnen en mogen ontplooien tot wie ze werkelijk zijn. Met al hun talenten en beperkingen. Daar hoort een professionele cultuur bij waarin iedereen zich veilig voelt.

Omdat het in mijn ogen de basis is waarvan uit idealiter gewerkt zou moeten worden, zet ik ze nogmaals voor je op een rijtje:

 Vijf randvoorwaarden voor een fijn schoolklimaat:

#1. Erop kunnen vertrouwen dat je kind de aandacht krijgt die het nodig heeft

#2. Op empathie gebaseerde professionaliteit van leerkrachten en directie

#3. Heldere visie formuleren welke doelen de school nastreeft

#4. Bewustzijn over het onderlinge functioneren 

# 5. Te allen tijden machtsmisbruik voorkomen

 

Nu vraag ik jou. Wat vind jij de belangrijkste randvoorwaarden voor jouw school? En voor wat hoort wat. Wanneer je jouw reactie achterlaat ontvang j mijn gratis inspiratiesheet met 30 tips om verbindend te communiceren. Ga naar: karen-wessels.nl/verbindend-communiceren/   Veel plezier ermee!

Wil je mij verder helpen om meer Bewuste Vrouwen In het Primair Onderwijs te inspireren? Deel dan deze blog op jouw tijdlijn met jouw relaties op LinkedIn. Dat waardeer ik enorm. Alvast heel erg bedankt! En voeg me gerust toe aan jouw netwerk.

Hartelijke groet,

Karen

————————————————————————————————————-

Expert op het gebied van Verbindend Communiceren. Coach, sparringpartner en trainer van Bewuste Vrouwen in het Primair Onderwijs om vanuit het contact met zichzelf het contact met hun omgeving te maken, zodat ze met veel Lef, Liefde en Plezier voor de klas staan. Auteur van het Ebook ‘Zo word je de Ster in de klas’

‘Ik ben ervan overtuigd dat je niet voor niets dit vak hebt gekozen. Om die reden is het belangrijk om die motivatie en vreugde vast te houden, wat er ook gebeurt. Het is daarom mijn doel om je volledig bewust te maken van jouw onvermoede kwaliteiten, talenten en vermogens, zodat je deze te allen tijde kunt inzetten in je dagelijkse praktijk.’
=================================================================
Hieronder zie je een lijst met mijn andere blogartikelen. Lees ze gerust en laat me weten wat je ervan vindt. Ik ben altijd benieuwd naar jouw reactie!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *