BLOG #67 5 suggesties om de generatiekloof tussen X, Y en Z te overbruggen
Al jaren ben ik liefhebber van podcasts. De laatste tijd komen er steeds meer bij, maar een bijzondere is die van New Female Leaders waar ik onlangs een interessant interview beluisterde met Ellemiek Boost, pedagoog, GZ psycholoog en auteur van o.a. ‘Win-win Werk & Gezin’.
Tijdens dit gesprek gaf zij aan dat er ‘sinds de lockdown werk en privé niet meer los van elkaar zijn te zien en dat de wensen, afgestemd op de persoonlijke levensfase, mede bepalend zijn bij het herinrichten van de organisatie in het nieuwe normaal.’
‘Het is dé kans voor organisaties om het oude (top-down) denken te vervangen door het wederkerige WIJ-denken.’ Ze benadrukt het belang om vanuit je waarden je met de ander te verbinden. ‘Vanuit die verbinding en het begrip voor de ander ontstaan synergie en harmonie.’
Deze opvatting spreekt me erg aan en is voor mij reden om in analogie deze lijn door te trekken naar het onderwijs, waar op veel scholen en in besturen het top-down denken nog steeds leidend is. Dat is niet zo vreemd, want als je de kengetallen van het CBS bekijkt dan wijzen die uit dat het aandeel 50-plussers (generatie X) het grootst is in de directies met 55,2 procent in 2020. Generatie X, 1961 en 1980, vormt een grote groep van 4 miljoen mensen.
Generatie Y, oftewel de Millenials, geboren tussen 1980 en 2000 volgen hierna. Ze vormen op dit moment een grote groep van zo’n 3 miljoen. Het verschil met de vorige generatie is dat ze een totaal andere levenshouding hebben. Een die grote invloed heeft op onder meer onderwijs, werk, en media. Ze leven vanuit andere waarden. Millenials zijn zelfbewust, staan meer open voor andersdenkenden, maar hechten vooral ook aan hun eigen welzijn.
Onze huidige schoolgaande generatie noemen we generatie Z. Geboren tussen 2000 en nu. Deze is opgegroeid met technologie en kunnen zich een wereld zonder niet voorstellen. Ze staan op met hun telefoon en gaan ermee naar bed. Ze kunnen telefoneren met een ander, terwijl ze aan het gamen zijn. Het zijn multitaskers. Ze kunnen slecht stil zitten en hebben een kort concentratievermogen.
Hoe kun je nu zodanige stappen maken dat het contact tussen deze generaties aansluit op elkaar en meer verbindend is dan nu het geval is? Ondanks alle verschillen die er zijn, zet ik hieronder vijf suggesties voor je op een rij in de overtuiging dat deze zullen bijdragen aan meer verbinding tussen deze generaties binnen het onderwijs.
Waarden benoemen
Om te beginnen zou je kunnen kijken naar elkaars waarden en bezien waar de overeenkomsten zijn en waar niet. Want wat voor de één vanzelfsprekend is, hoeft dat voor de ander niet te zijn.
Je verplaatsen in de ander
Op het moment dat je begrijpt wat de ander drijft, kun je makkelijker het contact maken en in gesprek gaan. Dat betekent natuurlijk niet dat je het eens hoeft te zijn met de ander.
Respectvol blijven
Ook al ben je het niet met elkaar eens, hou dan voor ogen dat ieder vanuit een ander perspectief redeneert. Immers, de status quo was voor iedereen anders waardoor er grote verschillen zijn in beleving en opvatting.
Meebewegen met de ander
Oog hebben voor een aansluiten op de behoeften van de ander. Voor de één is dat ruimte krijgen voor het hebben van een time-out. Voor een ander kan dat begripvol zijn voor diens situatie, waardoor hij zich meer gezien voelt. Soms het verschil tussen slagen of falen.
Begrip creëren
Om op een snelle manier begrip te krijgen voor de ander is door meer begrip te ontwikkelen voor jezelf. Begrip werkt altijd twee kanten op. Wanneer jij jezelf beter leert begrijpen, snap je ook de drijfveren van een ander.
Samengevat zijn dit de 5 stappen die de generatiekloof kunnen overbruggen:
#1. Waarden benoemen
#2. Je verplaatsen in de ander
#3. Respectvol blijven
#4. Meebewegen met de ander
#5. Begrip creëren
Wil je mij verder helpen om meer Bewuste Vrouwen In het Primair Onderwijs te inspireren? Deel dan deze blog op jouw tijdlijn met jouw relaties op LinkedIn. Dat waardeer ik enorm. Alvast heel erg bedankt! En voeg me gerust toe aan jouw netwerk.
Hartelijke groet,
Karen
————————————————————————————————————-
Expert op het gebied van Verbindend Communiceren. Coach, sparringpartner en trainer van Bewuste Vrouwen in het Primair Onderwijs om vanuit het contact met zichzelf het contact met hun omgeving te maken, zodat ze met veel Lef, Liefde en Plezier voor de klas staan. Auteur van het Ebook ‘Zo word je de Ster in de klas’
‘Ik ben ervan overtuigd dat je niet voor niets dit vak hebt gekozen. Om die reden is het belangrijk om die motivatie en vreugde vast te houden, wat er ook gebeurt. Het is daarom mijn doel om je volledig bewust te maken van jouw onvermoede kwaliteiten, talenten en vermogens, zodat je deze te allen tijde kunt inzetten in je dagelijkse praktijk.’
=================================================================
Hieronder zie je een lijst met mijn andere blogartikelen. Lees ze gerust en laat me weten wat je ervan vindt. Ik ben altijd benieuwd naar jouw reactie!
0 reacties