BLOG #64 4 redenen om mentale weerbaarheid te leren op school
De laatste spreekster in de rij wil ik graag nader onder de loep nemen, omdat zij een oproep deed om structuele aandacht te geven aan mentale weerbaarheid op school. Zij sprak over haar grootvader en refereerde aan de verschrikkingen van het Jappenkamp die hij had meegemaakt.
Zij herinnerde zich hem als een sterke vrolijke man, die nooit over zijn verdriet en trauma’s heeft gesproken. Alleen op zijn begrafenis werden hierover zijn verhalen verteld. Voor haar was dit aanleiding om over dit onderwerp van haar speech te houden.
Zij vroeg zich onder meer af hoe het kan dat één op de drie jongeren op dit moment angstig is, zich eenzaam voelt of zelfs lijdt aan depressies. ‘Dat zijn er 1,5 miljoen in totaal’, memoreerde ze. ‘Ondanks dat ze over het algemeen alles hebben wat hun hartje begeert.’ Zelf zei ze zich ook onzeker te voelen en niet te durven spreken over haar emoties.
Daarom hield zij een pleidooi om in het onderwijs tijd en aandacht te besteden om de mentale weerbaarheid bij jongeren te versterken. Om deze volgende generatie te leren hoe ze zich staande weet te houden in tijden van rampspoed en tegenslag en hoe ze de weg kan vinden naar eigen geluk.
Vandaar dat ik hier 4 redenen wil noemen die het belang aangeven om mentale weerbaarheid te leren op school.
# 1. Emoties leren uiten
Al vroeg is ons afgeleerd om onze emoties te tonen. Onze ouders hebben dat ook niet echt geleerd, dus geven ze aan ons door wat ze zelf geleerd hebben. Het is geen boos opzet, maar het is meer dat we niet goed weten hoe we een situatie kunnen hanteren. Denk aan de situatie dat je kind helemaal door het lint gaat in de supermarkt. Wat doe je? Negeer je het, of loop je naar buiten om het kind te kalmeren? Met emoties leren omgaan, of dat emoties uiten is of praten over emoties, beiden zijn nodig als voorbeeld voor het kind.
# 2. Weten wat te doen
Stel dat jij dit kind was? Hoe zou jij willen dat er met jouw emoties zou worden omgegaan? Verplaatst je eens in diens plaats. Bedenk eens waaraan jezelf op dat moment het meeste behoefte zou hebben. Is dat een ouder die ook door het lint gaat, of die doet alsof er niets aan de hand is, of aan iemand die je troost en kalmeert totdat je rustig en weer aanspreekbaar bent? Inmiddels is wetenschappelijk bewezen dat in een panieksituatie een kind alleen tot rede gebracht kan worden, wanneer het weer kalm is. Dit geldt natuurlijk ook voor jongeren en volwassenen. Leer dus eerst kalm te worden, voordat je verder uiting geeft aan je emotie(s).
# 3. Behoefte leren benoemen
Wanneer je gekalmeerd bent en weer rustig kunt nadenken, dan ben je beter in staat om na te gaan waarom je nu zo boos, of bang was en kun je beter bedenken wat op dit moment belangrijk voor je is. Wat je nodig hebt om rustig te kunnen blijven en/of te kunnen voorkomen dat iets dergelijks zich herhaalt in de toekomst. Een belangrijke vaardigheid om in behoeftes te leren denken. Zodra je die van je zelf erkent, ben je ook beter in staat om die van anderen te begrijpen.
# 4. Constructieve houding leren ontwikkelen
Vaak zijn het onverwachte gebeurtenissen die je erg uit balans kunnen brengen. Dat is normaal, maar waar het om gaat is hoe je ermee leert om te gaan. Ga je ertegen verzetten, klap je dicht, of geef je anderen de schuld van de situatie? Het is een emotioneel proces en meestal is het hard werken om de situatie te kunnen aanvaarden. Dus niet je kop in het zand steken, of een slachtofferrol aannemen, maar juist een constructieve houding ontwikkelen zodat je de situatie leert hanteren en een plek kunt geven. Erover praten en uiten wat het met je doet, is een eerste stap.
***********************************
Nu ben ik benieuwd! Welke van deze vier redenen spreken jou het meeste aan? Laat het me hieronder weten, of wellicht heb je nog aanvullingen.>
Als dank voor je reactie krijg je mijn gratis inspiratiesheet. Bestel het hieronder en leer nog bewuster en beter om te gaan met lastige situaties in de klas en daarbuiten, zonder het plezier in je werk of je zelfvertrouwen te verliezen.
*********** NIEUWS **********
Ik ben bezig met een nieuw online programma! Word nu lid van mijn
Facebook groep STER IN DE KLAS en blijf op de hoogte!
**************
Wil je mij verder helpen om meer Bewuste Vrouwen In het Primair Onderwijs te inspireren? Deel dan deze blog op jouw tijdlijn met jouw relaties op LinkedIn. Dat waardeer ik enorm. Alvast heel erg bedankt! En voeg me gerust toe aan jouw netwerk.
Hartelijke groet,
Karen
————————————————————————————————————-
Expert op het gebied van Verbindend Communiceren. Coach, sparringpartner en trainer van Bewuste Vrouwen in het Primair Onderwijs om vanuit het contact met zichzelf het contact met hun omgeving te maken, zodat ze met veel Lef, Liefde en Plezier voor de klas staan. Auteur van het Ebook ‘Zo word je de Ster in de klas’
‘Ik ben ervan overtuigd dat je niet voor niets dit vak hebt gekozen. Om die reden is het belangrijk om die motivatie en vreugde vast te houden, wat er ook gebeurt. Het is daarom mijn doel om je volledig bewust te maken van jouw onvermoede kwaliteiten, talenten en vermogens, zodat je deze te allen tijde kunt inzetten in je dagelijkse praktijk.’
=================================================================
Hieronder zie je een lijst met mijn andere blogartikelen. Lees ze gerust en laat me weten wat je ervan vindt. Ik ben altijd benieuwd naar jouw reactie!
0 reacties