BLOG #63 5 ingrediënten voor goede fusion op school
Wat mij onlangs weer is opgevallen, is dat samenwerken niet zo eenvoudig is als je zou willen. Of dat nu in het team is waartoe je behoort op je werk, of dat het een vrijwillig gekozen samenwerking is. Beiden hebben te maken met hetzelfde verwachtingspatroon; samen sterk, of zo je wilt: met elkaar bereiken we meer. In theorie klopt het, alleen is dat laatste in de praktijk lang niet altijd het geval.
Waar ligt dat aan? Alleen aan de teamleider, of zijn de teamleden ook van invloed op het geheel? De vraag stellen, is hem beantwoorden. Wat kun je als teamlid doen om zo optimaal mogelijk met elkaar samen te werken en daardoor meer te kunnen bereiken?
In mijn eigen doelgroep, vrouwen in het primair onderwijs, wordt regelmatig aangegeven dat iedere klas een eiland is. Een eigen koninkrijkje met een eigen koningin en een eigen cultuur. De bereidheid om onderling samen te werken is niet groot. Zelfs als het een duobaan betreft, is het vaak ‘ieder voor zich.’ Waar heeft dat mee te maken?
Durven ze niet bij elkaar in de keuken te kijken, omdat ze bang zijn dat de collega’s hun recept gaan gebruiken? Of kunnen ze alleen hun eigen manier van koken waarderen? Wat zou er gebeuren als ze wel hun recepten, hun kennis, zouden uitwisselen? Zou het niet een enorme variëteit aan lessen opleveren, omdat iedereen er net even een snufje meer van dit of van dat aan toevoegt, of er haar eigen draai aangeeft en er een ‘fusionkitchen’ ontstaat? Dat kan alleen maar verrijkend werken voor alle betrokkenen, niet in de laatste plaats de leerlingen.
1. Ken elkaars verwachtingen
Iedereen heeft een ander idee en andere verwachtingen over samenwerking. Belangrijk om te weten wat dat precies is, want zó kun je rekening met elkaars wensen en ideeën houden en voorkom je achteraf verwijten en misverstanden. Al werkende kun je deze tussentijds nog eens even tegen het licht te houden en waar nodig bij te stellen.
2. Feedback kunnen ontvangen
Natuurlijk valt het gerecht de ene keer beter uit dan de andere keer. Soms mislukt het, maar dan is het fijn als je te horen krijgt hoe je het de volgende keer beter kunt doen. Dan komt het erop aan op hoe je dat tegen elkaar zegt. Op welke toon en met welke woorden je feedback geeft, zonder dat de ander zich een totale amateur kok voelt. Op die manier is het veilig voor de ander en is deze eerder bereid om feedback te ontvangen.
3. Elkaar coachen
Een andere oplossing is wellicht om samen het gerecht te maken, zodat je op die manier van elkaar kunt leren. Dat je elkaar kunt coachen tijdens het ‘koken’. Dat je elkaars koksmaatje wordt. Op deze manier leer je je collega’s meteen ook op een heel andere manier kennen.
4. Laat de ander in haar waarde
De kunst van samenwerken is dus om de ander in zijn waarde te laten door niet het basisrecept te gaan veranderen, maar uitsluitend suggesties te doen en/of tips te geven. Het lijkt allemaal zo voor de hand liggend, maar iedere keer sta ik weer verbaasd hoe samenwerken wordt opgevat door anderen.
5. Erken andermans talent
Soms benijd je een ander omdat die iets beter kan dan jij. Je vindt van jezelf dat je dat gevoel niet mag hebben, want dan zou je wel eens voor jaloers uitgemaakt kunnen worden. Dat is iets wat je niet wilt en je drukt het gevoel weg. Maar jaloezie heeft een functie. Het geeft aan wat je graag zou willen kunnen, of zou willen hebben. Door het gevoel toe te laten en het desnoods uit te spreken naar je team, erken je impliciet het talent van de ander.
Deze manier van werken betekent automatisch dat je met elkaar moet werken in plaats van onafhankelijk van elkaar. Daarom nogmaals deze 5 alternatieven op een rij:
# 1. Ken elkaars verwachtingen
# 2. Feedback kunnen ontvangen
# 3. Elkaar coachen
# 4. Laat de ander in haar waarde
# 5. Erken andermans talent
***********************************
Nu ben ik benieuwd! Welke ingrediënten spreken jou het meeste aan? Laat het me hieronder weten, of wellicht heb je nog aanvullingen.>
Als dank voor je reactie krijg je mijn gratis inspiratiesheet. Bestel het hieronder en leer nog bewuster en beter om te gaan met lastige situaties in de klas en daarbuiten, zonder het plezier in je werk of je zelfvertrouwen te verliezen.
*********** NIEUWS **********
Ik ben bezig met een nieuw online programma! Word nu lid van mijn
Facebook groep STER IN DE KLAS en blijf op de hoogte!
**************
Wil je mij verder helpen om meer Bewuste Vrouwen In het Primair Onderwijs te inspireren? Deel dan deze blog op jouw tijdlijn met jouw relaties op LinkedIn. Dat waardeer ik enorm. Alvast heel erg bedankt! En voeg me gerust toe aan jouw netwerk.
Hartelijke groet,
Karen
————————————————————————————————————-
Expert op het gebied van Verbindend Communiceren. Coach, sparringpartner en trainer van Bewuste Vrouwen in het Primair Onderwijs om vanuit het contact met zichzelf het contact met hun omgeving te maken, zodat ze met veel Lef, Liefde en Plezier voor de klas staan. Auteur van het Ebook ‘Zo word je de Ster in de klas’
‘Ik ben ervan overtuigd dat je niet voor niets dit vak hebt gekozen. Om die reden is het belangrijk om die motivatie en vreugde vast te houden, wat er ook gebeurt. Het is daarom mijn doel om je volledig bewust te maken van jouw onvermoede kwaliteiten, talenten en vermogens, zodat je deze te allen tijde kunt inzetten in je dagelijkse praktijk.’
=================================================================
Hieronder zie je een lijst met mijn andere blogartikelen. Lees ze gerust en laat me weten wat je ervan vindt. Ik ben altijd benieuwd naar jouw reactie!
0 reacties