BLOG #57 5 redenen om mindfulness in te zetten in de klas

Kinderen in een klas met gesloten ogen. Zittend op hun stoel. In zichzelf gekeerd. Een beeld dat je niet direct verwacht, maar afgelopen week zag ik een kort televisiefragment van een juf die aan het begin van de les de kinderen uitnodigde om hun ogen te sluiten en even stil te zijn. Om de dag goed en rustig te kunnen starten.

Er wordt al veel langer gebruik gemaakt van mindfulness op scholen, maar lang niet overal wordt deze eenvoudige methode toegepast. Het vraagt slechts een paar minuten tijd om de kinderen rustig te krijgen. Het traint ze om beter naar zichzelf te leren kijken en te luisteren, maar desondanks is het nog niet opgenomen in het curriculum van de scholen.

Dat is trouwens niet het enige, want deze eenvoudige methode brengt nog meer positieve aspecten met zich mee. Mijn ervaring is dat het een vorm van communicatie is. Communicatie met jezelf; een dialoog. Contact met alles wat je op dat moment bezig houdt en wat er rondom je gebeurt.

Je bent veel beter in staat om contact te maken vanuit je hart en met compassie te kijken naar iemand, of een situatie, zonder een oordeel te hebben. Belangrijke vaardigheid om te beheersen in onze gepolariseerde maatschappij.

Hoe zou het zijn als we ieder begin van de dag een paar minuten met onze aandacht naar binnen gaan? Niet alleen onderzoek wijst uit dat je je veel bewuster bent van jezelf en je situatie, maar ook dat je veel beter kunt concentreren. Om die reden vormt dit een vast onderdeel van mijn training en coaching. Immers, je leren focussen is geen luxe meer, maar noodzaak in onze dagelijkse praktijk vol prikkels.

Daarom zet ik mijn pleidooi voor meer mindfulness in de klas nog even voor je op een rij met de vijf redenen in willekeurige volgorde:

#1. Leren voelen
Het is een eenvoudige methode die iedereen kan leren en vraagt slechts enkele minuten tijd. Hoe fijn is het niet om iedere dag in alle rust contact met jezelf te hebben. ‘Wat denk ik en wat voel ik eigenlijk?’ Ook hier geldt de regel: alles wat je aandacht geeft, groeit. Zeker ook jonge kinderen groeien hier geestelijk van.

#2. Bewust je denken sturen
Wanneer je bewust wordt van je eigen gedachten dan ben je ook beter in staat om ze te sturen. Een open deur zou je zeggen, maar we gaan zo makkelijk voorbij aan hoe we ons voelen. Echter, mindful zijn betekent ook dat je alle aandacht mag geven aan hoe je je voelt. Gevoelens leren we al heel jong weg te drukken, omdat onze omgeving het over het algemeen lastig vindt om ermee om te gaan. ‘Kom op, stel je niet aan, niet huilen, even flink zijn’ zijn woorden uit onze jeugdjaren die voor velen van ons nog dagelijks naklinken.

#3. Empathisch leren luisteren
Naar de ander luisteren zonder oordeel te hebben. Je luistert naar de woorden die uitgesproken worden en leest de lichaamstaal van de ander en probeert je te verplaatsen in zijn situatie. Dat betekent overigens niet dat je het met elkaar eens hoeft te zijn.

#4. Beter kunnen concentreren
Wanneer je meer bewust wordt van jezelf en leert luisteren naar je innerlijke stem, betekent dat je je moet concentreren om te horen wat die je te zeggen heeft. Door iedere dag te oefenen, ontwikkel je een vaardigheid die van groot belang is op school, maar ook daarbuiten. Voor nu en later.

#5. Verbindend communiceren
Op het moment dat je je kunt verplaatsen in een ander, kun je je veel beter afstemmen op elkaar. Je hoort wat en hoe de ander iets zegt. Door dezelfde termen of woorden te gebruiken kun je je nog beter verbinden met iemand anders.

                                                 ***************

Nu ben ik benieuwd! Welke redenen zijn voor jou waardevol en hoe ga je deze in je dagelijkse praktijk toepassen? Laat het me hieronder weten, maar vooral wat je ervaring is geweest met deze oefening. 

Als dank voor je reactie krijg je mijn gratis inspiratiesheet. Bestel het hieronder en leer nog bewuster en beter om te gaan met lastige situaties in de klas en daarbuiten, zonder het plezier in je werk of je zelfvertrouwen te verliezen. 

Wil je mij verder helpen om meer Bewuste Vrouwen In het Primair Onderwijs te inspireren? Deel dan deze blog op jouw tijdlijn met jouw relaties op LinkedIn. Dat waardeer ik enorm en alvast heel erg bedankt! En voeg me gerust toe aan jouw netwerk.

Hartelijke groet,

Karen

————————————————————————————————————-

Expert op het gebied van Verbindend Communiceren. Coach, sparringpartner en trainer van Bewuste Vrouwen in het Primair Onderwijs om vanuit het contact met zichzelf het contact met hun omgeving te maken, zodat ze met veel Lef, Liefde en Plezier voor de klas staan. Auteur van het Ebook ‘Zo word je de Ster in de klas’

‘Ik ben ervan overtuigd dat je niet voor niets dit vak hebt gekozen. Om die reden is het belangrijk om die motivatie en vreugde vast te houden, wat er ook gebeurt. Het is daarom mijn doel om je volledig bewust te maken van jouw onvermoede kwaliteiten, talenten en vermogens, zodat je deze te allen tijde kunt inzetten in je dagelijkse praktijk.’
=================================================================
Hieronder zie je een lijst met mijn andere blogartikelen. Lees ze gerust en laat me weten wat je ervan vindt. Ik ben altijd benieuwd naar jouw reactie!

‘In contact zijn en verbinden is de sleutel tot harmonie’ 

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *