BLOG #54 5 manieren om gelijkwaardigheid in je contact te creëren

Een basisbehoefte van ieder mens is om in harmonie met anderen te kunnen leven. We willen allemaal gezien en gehoord worden. Jong en oud. Erkend worden om wie we zijn. Alleen, hier gaat veel mis en dat zie je en hoor je dagelijks.

Een belangrijke reden waarom er zoveel fout gaat, is omdat de één zich superieur voelt aan de ander. Dat kan zijn vanwege meer geld, macht, status, of een bepaalde sociale kring waartoe iemand behoort.

In een gesprek komt ongelijkwaardigheid tussen twee mensen vaak heel duidelijk tot uiting. Een arrogante en/of vaak onredelijke manier van spreken valt direct op. Het maakt dat je je heel ongemakkelijk voelt en daardoor stopt met luisteren.

Je klapt dicht en zegt niets meer, ook al zou je het willen of moeten, maar het lukt je niet meer om uit je woorden te komen. Met alle gevolgen van dien. Voor jezelf en je omgeving.

Misschien herinner je je een dergelijke situatie wel, waarin jij de onderliggende partij was. Mij staat het in ieder geval nog helder voor de geest hoe ik in dergelijke situaties onderuit ging en volledig dichtklapte.

Je kunt je voorstellen dat er in de klas er sprake is van een ongelijkwaardige gezagsverhouding en dat het gevaar, dat ze niet meer luisteren omdat ze bang voor je zijn of zich minderwaardig voelen, dagelijks op de loer ligt.

Daarom is het enorm belangrijk dat je als leerkracht in staat bent om gelijkwaardigheid te creëren in het contact met je leerlingen. Daarnaast natuurlijk ook met je collega’s en ouders/verzorgers.

Niets is zo van invloed op ons denken en doen als onze omgeving. Iedereen kent wel het gezegde: ‘Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.’ Je doet dingen al jaren zo omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt. Dat geldt zeker voor je manier van communicatie.

Maar hoe zou het zijn als je meer bewust wordt van je houding, taal, toon en gedrag in je communicatie? Dat je heel bewust streeft naar gelijkwaardigheid in het contact met je leerlingen?

Immers, kinderen leren door gedrag te observeren en het daarna zelf na te doen. Je geeft je leerlingen daarmee een voorbeeld voor het leven mee.

Daarom geef ik je onderstaand 5 manieren om die gelijkwaardigheid in je contact te creëren.

#1. Creëer een gelijk speelveld
Ga ervan uit dat mensen niet identiek zijn maar wel gelijkwaardig. Wees je bewust van je positie en stel je open voor de ander, die op zijn geheel eigen wijze deelneemt in het contact. Toon daarbij oprechte interesse in zijn of haar beweegredenen.

#2. Luister met volle aandacht
Je voelt je zelf ook wel eens minder goed in je vel zitten, waardoor je je minderwaardig voelt en denkt ‘Ik kan het niet, of het lukt toch nooit.’ In zo’n situatie raak je snel in een neerwaartse spiraal. Dan is het heel fijn als er iemand is die écht naar je luistert.

#3. Leef je in
Luister naar zijn of haar verhaal zonder te onderbreken. Leef je in en probeer de ander echt te horen en te begrijpen wat de ander bezig houdt.

#4. Plaats jezelf naast de ander
Ga naast degene zitten in plaats van tegenover. Daarmee geef je aan dat je aan dezelfde kant staat. Maak desnoods een wandeling, want dan loop je naast elkaar. Met elkaar praten gaat dan al veel makkelijker, omdat de ander zich zo veel vrijer voelt om zich uit te spreken.

#5. Maak jezelf ondergeschikt
Zet de ander centraal. Jouw verhaal, mening of oplossing is in eerste instantie niet waar het omgaat. Alleen wanneer je het idee hebt dat de ander open staat voor jouw suggesties spreek je deze uit, maar check eerst even of jouw gevoel klopt.

Samengevat nog even op een rij:

#1. Creëer een gelijk speelveld

#2. Luister met volle aandacht

#3. Leef je in

#4. Plaats jezelf naast de ander

#5. Maak jezelf ondergeschikt

 

Nu ben ik benieuwd! Ga je deze stappen de komende tijd toepassen in je dagelijkse leven? Laat het me hieronder weten, maar vooral wat je ervaring is geweest met deze oefening. 

Als dank voor je reactie krijg je mijn E-book. Bestel het hieronder en leer nog bewuster om te gaan met lastige situaties in de klas en daarbuiten, zonder het plezier in je werk of je zelfvertrouwen te verliezen. 

Wil je mij verder helpen om meer Bewuste Vrouwen In het Primair Onderwijs te inspireren? Deel dan deze blog op jouw tijdlijn met jouw relaties op LinkedIn. Dat waardeer ik enorm en alvast heel erg bedankt! En voeg me gerust toe aan jouw netwerk.

Hartelijke groet,

Karen

————————————————————————————————————-

Expert op het gebied van Verbindend Communiceren. Coach, sparringpartner en trainer van Bewuste Vrouwen in het Primair Onderwijs om vanuit het contact met zichzelf het contact met hun omgeving te maken, zodat ze met veel Lef, Liefde en Plezier voor de klas staan. Auteur van het Ebook ‘Zo word je de Ster in de klas’

‘Ik ben ervan overtuigd dat je niet voor niets dit vak hebt gekozen. Om die reden is het belangrijk om die motivatie en vreugde vast te houden, wat er ook gebeurt. Het is daarom mijn doel om je volledig bewust te maken van jouw onvermoede kwaliteiten, talenten en vermogens, zodat je deze te allen tijde kunt inzetten in je dagelijkse praktijk.’
=================================================================
Hieronder zie je een lijst met mijn andere blogartikelen. Lees ze gerust en laat me weten wat je ervan vindt. Ik ben altijd benieuwd naar jouw reactie!

‘In contact zijn en verbinden is de sleutel tot harmonie’ 

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *