Selecteer een pagina

BLOG #51 7 manieren om in natuurlijke verbinding te blijven met jezelf

‘Als je maar gelukkig bent’ zeggen we vaak. Maar gelukkig zijn is niet een permanente staat van zijn, maar het zijn meer korte momenten door de dag heen. De kunst is dan ook om zoveel mogelijk geluksmomenten aan elkaar te rijgen op een dag. Een snoer van geluk rijgen voor jezelf, zodat je de dag weer helemaal aan kunt. Alleen, dat is niet altijd even eenvoudig.


Je gaat altijd uit van je eigen norm. Het punt waar je nu staat. Op dit moment tel ik mijn zegeningen. Ondanks dit gekke afgelopen jaar, kan ik alleen maar zeggen dat het mij veel heeft gebracht. Maar dat is voor mij ook wel eens anders geweest. Ooit heb ik ook met knikkende knieën rondgelopen in de supermarkt, hopende dat ik geen bekende zou tegenkomen. Dat is een heel naar gevoel waar je niet in wil blijven hangen. Daarom reik ik je graag wat ideeën aan om je krachtig te voelen. De wereld weer met rechte rug tegemoet te durven treden. Je weer energiek, blij en krachtig te voelen. Ik deel graag met je wat mij heeft geholpen om dat voor elkaar te krijgen. Hoe ik weer in contact raakte met mezelf en daardoor de regie over mijn eigen leven weer heb kunnen oppakken.


1. Neem je gevoel serieus


Dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe krijg je dit voor elkaar, als je niet lekker in je vel zit? Als je het liefst onder een dekentje kruipt en je afsluit voor de grote boze buitenwereld. Vroeg of laat heeft iedereen wel eens last van dit soort momenten. Alleen, dit is wel een heel duidelijk signaal, alleen is het niet altijd even duidelijk waarom het gebeurt. Soms kan het je overvallen.


2. Laat je emoties toe


Wat ik wel kan zeggen, is dat ik één belangrijk ding heb geleerd, namelijk om het nare gevoel helemaal toe te laten. Druk je dit gevoelen iedere keer weg, dan komt het als een boomerang weer bij je terug. Zie het maar alsof je de bodem van de put hebt bereikt. Vanaf daar kun je jezelf weer afzetten om eruit te komen.


3. Maak bewust keuzes


Natuurlijk loert het gevaar om de hoek dat je blijft hangen in negativiteit, maar als jij er bewust voor kiest om je weer krachtig en jezelf te voelen, dan is dat risico aanzienlijk kleiner. Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar je begrijpt wel dat je intrinsieke motivatie om dit te bereiken een belangrijke rol speelt.


4. Zorg goed voor jezelf


Zelfzorg is heel belangrijk voor iedereen, zeker wanneer je niet lekker in je vel zit en toch maar doorgaat met de dagelijkse dingen. Je mentale gezondheid heeft ook heel erg te maken met gezonde voeding, voldoende vitaminen en mineralen. Ontspanning staat daar wat mij betreft direct naast. Dat kan zijn in de vorm van mediteren, of juist meer ontspanning door inspanning. Bekijk eens wat er bij jou past. Misschien wel een combinatie van die twee.


5. Ga naar buiten


In verbinding blijven met jezelf is een heel mentaal proces, maar het uit zich meestal fysiek, want zodra je niet meer in contact staat met jezelf, dan geeft je lichaam vanzelf signalen af. Je negeert de stresserende situatie waarin je zit, maar je krijgt wel hoofdpijn, last van je rug, of erger. Mijn advies is: Kom in beweging en ga naar buiten en ervaar de helende werking die de natuur op ons heeft. Ook al denk je van niet. Snuif maar eens wat frisse lucht op. Adem eens een paar keer diep in en uit en voel hoe weldadig de energie is die je ervan krijgt.

6. Beloon jezelf

Structuur speelt een belangrijke rol in het hervinden van je evenwicht. Bedenk eens wat je zou kunnen doen om dit te bereiken. Dat kan zijn om iedere dag even naar buiten te gaan, of op tijd te gaan slapen en/of op te staan. Wat is je eerste stap? Iedere keer als je weer een stapje hebt gezet, geef je jezelf dan een kleine beloning. Zo maak je het leuk voor jezelf.

7. Luister naar je lichaam

We zeggen altijd ‘Vertrouw op je gevoel’, maar het is niet iedereen gegeven om dat goed te kunnen. Daarom zeg ik ‘Luister naar je lichaam,’ Ik zie het als mijn dashboard dat duidelijke signalen afgeeft. Je kent allemaal wel het bekende vlinders- in- je- buik-gevoel, of een brok-in-de-keel hebben. Dit geldt ook gevoelens die minder duidelijk zijn. Is dat het geval en weet je niet precies wat je ervan moet vinden, luister dan naar je lichaam en ervaar wat het je te zeggen heeft. 

 

Nu ben ik benieuwd! Welke van deze punten spreekt jou het meeste aan en ga je de komende tijd toepassen in je dagelijkse leven?

Als dank voor je reactie krijg je gratis mijn Ebook waarmee je op een positieve manier in contact komt met je omgeving, zodat je bewust kunt omgaan met lastige situaties in de klas en daarbuiten, zonder het plezier in je werk te verliezen.
Wil je mij verder helpen om meer Bewuste Vrouwen In het Primair Onderwijs te inspireren? Deel dan deze blog op jouw tijdlijn met jouw relaties op LinkedIn. Dat waardeer ik enorm en alvast heel erg bedankt! En voeg me gerust toe aan jouw netwerk.

Hartelijke groet,
Karen
————————————————————————————————————-
Expert op het gebied van Verbindend Communiceren. Coach, sparringpartner en trainer van Bewuste Vrouwen in het Primair Onderwijs om vanuit het contact met zichzelf het contact met hun omgeving te maken, zodat ze met veel Lef, Liefde en Plezier voor de klas staan. Auteur van het Ebook ‘Zo word je de Ster in de klas’

‘Ik ben ervan overtuigd dat je niet voor niets dit vak hebt gekozen. Om die reden is het belangrijk om die motivatie en vreugde vast te houden, wat er ook gebeurt. Het is daarom mijn doel om je volledig bewust te maken van jouw onvermoede kwaliteiten, talenten en vermogens, zodat je deze te allen tijde kunt inzetten in je dagelijkse praktijk.’
=================================================================
Hieronder zie je een lijst met mijn andere blogartikelen. Lees ze gerust en laat me weten wat je ervan vindt. Ik ben altijd benieuwd naar jouw reactie!

‘In contact zijn en verbinden is de sleutel tot harmonie’ 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *