BLOG #49 5 ideeën om je klas te boeien

Je hebt waarschijnlijk wel gehoord van het tv programma ‘Klassen’ of misschien heb je de juffen Astrid en Jolanda al in actie gezien. Twee zeer betrokken leerkrachten op een school in Amsterdam-Noord die er alles aan doen om hun leerlingen met hun leerstof te boeien. Hun doel is hun leerlingen te motiveren om te willen leren.

Door op een heel andere manier de leerstof aan te bieden, houden ze de lessen leuk en interessant. Ze werken met eigen gemaakt lesmateriaal en geven bijvoorbeeld iedere dag een opdracht in raadselvorm. Hierbij proberen ze ook de ouders te betrekken, zodat ze lekker meedoen en zo hun kinderen kunnen helpen.

Maar niet iedere juf heeft dit in zich, of heeft de tijd en mogelijkheid om zelf lesmateriaal te maken, maar wat kan dan een alternatief zijn? Hoe kun je zorgen dat je op een andere manier bijvoorbeeld taal aanbiedt en de leerlingen toch geboeid blijven meedoen?

Mij schiet meteen een mooie herinnering te binnen over mijn schooltijd. Dat was wanneer er verhalen werden voorgelezen. Die konden me helemaal meeslepen, waardoor ik me ging verplaatsen in een personage of situatie. Nog leuker vond ik het als er persoonlijke verhalen werden verteld. Echt waargebeurde verhalen.

Natuurlijk hangt het er helemaal van af, wie het verhaal vertelt. Een Afrikaans spreekwoord luidt: ‘Totdat het verhaal van de jacht door de leeuw wordt verteld, zal het verhaal van de jacht altijd de jager verheerlijken.’ Verhalen verbinden niet alleen andere werelden, maar vertellen ook iets over verschillen. Tonen iets vanuit andere perspectieven.

Een verhaal zorgt voor een ordening van gebeurtenissen en zet deze in een kader. Ideaal om een bepaald thema of lesstof op een andere manier in te steken. Goed ook voor de taalontwikkeling in het algemeen en het vermogen om de verbeeldingskracht te ontwikkelen en kritisch nadenken te stimuleren in het bijzonder.

Je zult zeggen: ‘Dat is allemaal mooi meegenomen, maar hoe zorg ik ervoor dat ik mijn klas kan boeien met mijn verhaal? Dat ze geboeid naar mijn verhaal luistert? Dat ze meedoen?’ Welke manieren kun je inzetten om je klas actief te betrekken bij de les? Hieronder geef ik 5 ideeën, waarmee je snel en eenvoudig kunt beginnen.

#1. Sluit aan bij de actualiteit
Om te beginnen kun je een onderwerp aansnijden dat aansluit op de actualiteit. Op een herkenbare situatie, die je leerlingen begrijpen. Bijvoorbeeld een probleem waar nu velen mee zitten; thuis digitaal les krijgen. Maak het bespreekbaar en nodig de klas uit om tips te verzinnen om het zo leuk mogelijk te maken met elkaar. Hierdoor voelen de leerlingen zich actief betrokken en gehoord.

#2. Wees uitnodigend
Stel voor om over een bepaald onderwerp iets te vertellen. Misschien is er een onderwerp of thema dat ze liever willen bespreken. Vraag waar hun voorkeur naar uitgaat en nodig ze uit om daar zelf iets over te vertellen.

#3. Vertel een spannend verhaal
Prikkel de nieuwsgierigheid van je klas en vertel een spannend verhaal. Vertel over bijzondere ervaringen die je hebt opgedaan in je leven. Bijvoorbeeld tijdens een mooie reis, of nog beter een gek avontuur dat je hebt beleefd in een vreemde omgeving.

#4. Sluit aan bij de belevingswereld van je leerlingen
Ook kun je de leerlingen in debat laten gaan met elkaar over een onderwerp dat ze zelf kunnen bepalen. Hierdoor leren ze kritisch te luisteren, na te denken en hun gedachten onder woorden te brengen. Debatteren betekent elkaar uit laten spreken, waardoor ze leren met meer respect met elkaar om te gaan.

#5. Maak jezelf menselijk
Vertel eens welke gekke dingen of stommiteiten je zelf hebt begaan toen je zo oud was als zij. Maak er een actief gesprek van en vraag of ze dit herkennen. Nodig ze uit om hun eigen verhaal te vertellen, zodat andere leerlingen zich ermee kunnen identificeren.

Nu ben ik benieuwd! Welke van deze punten spreekt jou het meeste aan en ga je de komende tijd toepassen in je dagelijkse leven?

Als dank voor je reactie krijg je gratis mijn Ebook waarmee je op een positieve manier in contact komt met je omgeving, zodat je bewust kunt omgaan met lastige situaties in de klas en daarbuiten, zonder het plezier in je werk te verliezen.

Wil je mij verder helpen om meer Bewuste Vrouwen In het Primair Onderwijs te inspireren? Deel dan deze blog op jouw tijdlijn met jouw relaties op LinkedIn. Dat waardeer ik enorm en alvast heel erg bedankt! En voeg me gerust toe aan jouw netwerk.

Hartelijke groet,
Karen
————————————————————————————————————-

Expert op het gebied van Verbindend Communiceren. Coach, sparringpartner en trainer van Bewuste Vrouwen in het Primair Onderwijs om vanuit het contact met zichzelf het contact met hun omgeving te maken, zodat ze met veel Lef, Liefde en Plezier voor de klas staan. Auteur van het Ebook ‘Zo word je de Ster in de klas’

‘Ik ben ervan overtuigd dat je niet voor niets dit vak hebt gekozen. Om die reden is het belangrijk om die motivatie en vreugde vast te houden, wat er ook gebeurt. Het is daarom mijn doel om je volledig bewust te maken van jouw onvermoede kwaliteiten, talenten en vermogens, zodat je deze te allen tijde kunt inzetten in je dagelijkse praktijk.’
=================================================================
Hieronder zie je een lijst met mijn andere blogartikelen. Lees ze gerust en laat me weten wat je ervan vindt. Ik ben altijd benieuwd naar jouw reactie!

‘In contact zijn en verbinden is de sleutel tot harmonie’ 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *