BLOG #48 5 manieren hoe je met emoties omgaat

.Nieuwjaarsochtend. Het is nog rustig en ik ben onderweg naar mijn familie. De autoradio staat aan en ik luister naar een programma waarin bekende Nederlanders praten over koken en lekker eten.

Heel toepasselijk komt het thema ‘brak’ ter sprake. Niet zo verwonderlijk op deze ochtend. Ook drie auteurs van het boek ‘Is brak een gevoel? ’ zijn te gast in het programma en komen aan het woord. Over eten en drinken, maar vooral over de reden en de inhoud van hun boek.

Namelijk wat Millennials denken, ervaren en voelen. De auteurs zijn allen zogenaamde Millennials, generatie Y, ook wel de ‘Pampergeneratie’ genoemd en geboren tussen 1980 en 2000.

Zij hebben hun verhaal opgeschreven met één gemeenschappelijk doel: het gesprek tussen millennials onderling te stimuleren over hun kwetsbaarheden en dagelijkse worstelingen.
Anna, één van de auteurs, zegt: ‘Wij werken allemaal voor hetzelfde bedrijf en ontdekten tijdens onze intervisies een terugkerend probleem: de tendens dat het moeilijk voor de millennial is om gevoel onder woorden te brengen.’

‘Niet alleen onze generatie maar ook de daaropvolgende generaties lezen minder en we worden niet echt uitgedaagd kritisch met de Nederlandse taal om te gaan. Denk maar aan WhatsApp, chatten en de spellingscorrector waardoor het gebruik van taal daarmee de woordenschat achteruitgaan. We zijn ook meer visueel ingesteld: Netflix heeft veelal de voorkeur boven een goed boek.’

‘Onze generatie stelt hoge eisen aan het leven maar wanneer het minder lekker loopt en psychische problemen om de hoek komen kijken, schiet een goed begrip van de taal om je gevoelens en ervaringen te duiden te kort. En dit is essentieel voor herkenning en erkenning van problemen.’

Hier blijf ik haken Dit bewijst eens te meer hoe belangrijk het is om dit onderwerp al vroeg aandacht aan te geven. Niet alleen als ouder thuis, maar ook als leerkracht op school.

Natuurlijk is het belangrijk om onze taal goed te onderwijzen. Taal is het middel om je uit te drukken en daarmee van groot belang om emoties te kunnen uiten. Wil je voorkomen dat zij net als deze generatie geen woorden weten te geven aan hun emoties, leer kinderen dit dan en hoe ze die kunnen uiten en benoemen al in een vroeg stadium. Volgens mij kun je daar niet vroeg genoeg mee beginnen.

Je zult je afvragen, hoe je dat het beste kunt doen. Om hierop een antwoord te geven heb ik de volgende 5 manieren voor je op een rijtje gezet, waarvan ik denk dat het belangrijke voorwaarden zijn om kinderen mee te ondersteunen. Zeker in deze gekke tijden, waarin emoties vaak vlak onder de oppervlakte liggen, handig om voor ogen te houden.

# 1. Emoties toestaan

Om te beginnen zijn er geen goede of foute emoties. Of je nu boos, bang, blij of verdrietig bent. Het mag er allemaal zijn net zoals een goed humeur er mag zijn. Alleen, zodra dit niet het geval is, zal het kind angstig worden. Bang om fouten te maken, of om afgewezen te worden. Dat wil je natuurlijk voorkomen, dus sta toe dat het kind ergens emotioneel over is en praat erover. Kinderen spiegelen precies wanneer wij volwassenen moeite hebben met het uiten van (negatieve) emoties. Kinderen nemen dat over, omdat ze voorgeleefd krijgen dat emoties er niet mogen zijn. Wees daar alert op!

#2. Kalmte bewaren

Emoties horen bij ons, maar we hoeven er niet het slachtoffer van te worden. Is een kind bijvoorbeeld heel boos, blijf dan rustig. Soms is dat makkelijker gezegd dan gedaan, maar je kunt er alleen maar zijn voor het kind door je kalmte te bewaren. Tel tot 10 of haal een paar keer diep adem, zodat je zelf vanuit rust en evenwicht kunt reageren. Dat geeft beide partijen meer rust en ruimte.

#3. Emotie bewust worden

Kinderen hebben een zelfbewuste omgeving nodig. Hoe jij als volwassenen hebt leren omgaan met je emoties is bepalend hoe jij kinderen kunt begeleiden in hun emotionele ontwikkeling. Ouders en leerkrachten die zelf geraakt worden door de emoties van kinderen zegt iets over de manier waarop zij zelf hebben leren omgaan met emoties. Dit is heel bepalend voor de begeleiding en het reguleren van emoties bij het kind. Ga dus na waar dat vandaan komt, waar het mee te maken heeft en probeer er zo snel mogelijk los van te komen.

#4. Een veilige omgeving bieden

Wanneer een kind boos of verdrietig is, wees dan helemaal aanwezig. Je hoeft niets te zeggen, want dat werkt vaak averechts, maar luister. Kijk wat er gebeurt en voel aan wat het kind nodig heeft. Dat kan een arm om de schouder zijn, maar soms volstaat alleen je aanwezigheid al. Laat merken dat het goed is en dat je ervoor hem bent en blijft.

# Gedachten reguleren

Volgens de wetenschap zijn emoties het gevolg van de gedachten die je denkt. Dat betekent dat je je emoties bewust kunt leren beïnvloeden door bewust anders te gaan denken. Emoties horen nu eenmaal bij het leven. Door ze heel bewust toe te laten, kom je er steeds beter achter waar het mee te maken heeft. Vaak voel je een emoties ergens in je lichaam. Door heel bewust met je aandacht naar die plek in je lichaam te gaan en te ervaren wat er is, zal het gevoel en de emotie verzachten en op den duur kan het verdwijnen. Probeer het maar eens uit voor jezelf.

Samengevat 5 manieren om met emoties om te gaan:

# 1. Emoties toestaan

# 2. Kalmte bewaren

# 3. Emotie bewust worden

# 4. Een veilige omgeving bieden

# 5. Gedachten reguleren

Nu ben ik benieuwd! Welke van deze punten spreekt jou het meeste aan en ga je de komende tijd toepassen in je dagelijkse leven?

Als dank voor je reactie krijg je gratis mijn Ebook waarmee je op een positieve manier in contact komt met je omgeving, zodat je bewust kunt omgaan met lastige situaties in de klas en daarbuiten, zonder het plezier in je werk te verliezen.

Wil je mij verder helpen om meer Bewuste Vrouwen In het Primair Onderwijs te inspireren? Deel dan deze blog op jouw tijdlijn met jouw relaties op LinkedIn. Dat waardeer ik enorm en alvast heel erg bedankt! En voeg me gerust toe aan jouw netwerk.

Hartelijke groet,

Karen
————————————————————————————————————-

Expert op het gebied van Verbindend Communiceren. Coach, sparringpartner en trainer van Bewuste Vrouwen in het Primair Onderwijs om vanuit het contact met zichzelf het contact met hun omgeving te maken, zodat ze met veel Lef, Liefde en Plezier voor de klas staan. Auteur van het Ebook ‘Zo word je de Ster in de klas’

‘Ik ben ervan overtuigd dat je niet voor niets dit vak hebt gekozen. Om die reden is het belangrijk om die motivatie en vreugde vast te houden, wat er ook gebeurt. Het is daarom mijn doel om je volledig bewust te maken van jouw onvermoede kwaliteiten, talenten en vermogens, zodat je deze te allen tijde kunt inzetten in je dagelijkse praktijk.’

=================================================================
Hieronder👇👇👇👇 zie je een lijst met mijn andere blogartikelen. Lees ze gerust en laat me weten wat je ervan vindt. Ik ben altijd benieuwd naar jouw reactie!

‘In contact zijn en verbinden is de sleutel tot harmonie’ 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *