BLOG #46 5 extra vaardigheden dankzij kunstenaars voor de klas

Vorige week besteedde Nieuwsuur aandacht aan het schreeuwend tekort aan leerkrachten in het basisonderwijs en kwam met een fragment, waarin een kunstenares lesgeeft aan een klas. Ze heeft het over kleur, vorm en planeten en laat de leerlingen hiermee zelf aan de slag gaan. Wat een leuk idee en in mijn ogen van toegevoegde waarde voor de leerlingen.
Tijdens mijn eigen schooltijd heb ik ook les gehad van een kunstenaar. Dat heette toen nog tekenles. Wat ik me ervan herinner is dat hij mij enorm gestimuleerd heeft om datgene te doen wat ik goed kon en het daardoor ook heel leuk vond. Ik keek uit naar deze lesuren. Bij wijze van spreken kan ik de geur van verf nog oproepen die er hing in de grote zolderruimte.

Wat mij vooral is bijgebleven is het goed leren kijken naar voorwerpen. De vorm, lichtinval en kleuren en dat dan zelf gaan tekenen of schilderen. Een belangrijke vaardigheid om goed te leren kijken en te observeren, maar ook op een andere manier leren kijken naar iets. Je af te vragen wat je het mooiste vindt, of juist wat je minder mooi vindt en waarom. Het maakte me meer bewust en het bracht me dichterbij mezelf.

Echter, er zijn nog veel meer belangrijke en positieve aspecten te noemen die een kunstenaar voor de klas met zich meebrengt. Vandaar een warm pleidooi voor meer creativiteit in de klas, want we zien nu met de tweede lock-down dat het van vitaal belang is om je creativiteit aan te kunnen spreken in tijden van nood. En niet alleen dan, maar eigenlijk wordt het steeds belangrijker om creativiteit in te zetten in je leven. Het is een vitale vaardigheid die je nodig hebt in je leven.

Met andere ogen leren kijken

Wanneer je iets gaat maken, is het belangrijk dat je op een andere manier leert kijken en denken. We spreken veel over ‘out of the box‘ denken, maar dat lukt pas wanneer je hebt geleerd om op een andere manier naar iets te kijken. Kunst laat ons de werkelijkheid op een andere manier bekijken.

Verplaatsen in een ander

Zodra je kijkt naar een kunstwerk, doet dit iets met je. Positief of negatief; je vindt het mooi of niet. Het leert je kennis maken met ideeën en belevingswerelden van anderen, die misschien helemaal niet overeenkomen met die van jou. Hoe komt iemand erop om dit mooi te vinden, of zo te maken? Anderzijds kun je je ook afvragen waarom dit zo gemaakt is. Een manier om ongemerkt in andermans schoenen te gaan staan. Goed voor de ontwikkeling van het empathisch vermogen.

Leren voelen

Een logisch gevolg van het anders leren kijken en denken over bepaalde zaken, dwingt je automatisch naar je gevoel te gaan en te voelen wat dat met je doet. Vind je het mooi, leuk, of juist lelijk en onprettig? Met direct gevolg er woorden aan te kunnen geven waarom dat zo is.

Jezelf leren uitdrukken

Buiten je kaders durven gaan, is al een statement, maar zodra je dat doet, druk je jezelf duidelijk uit op een andere manier dan je normaliter zou verwachten. Van groot belang wanneer dit ondersteund wordt met woord en daad.

Dingen anders oplossen

Een voor de hand liggend gevolg van de twee voorgaande aspecten is dat je problemen en uitdagingen op een andere manier leert bekijken. Vanuit een ander perspectief kijken en denken, betekent op een andere manier tot een oplossing komen. Een vaardigheid die van grote waarde is in tijden van maatschappelijke verandering en transformatie naar een nieuwe tijd.

Graag zet ik deze 5 extra vaardigheden dankzij kunstenaars voor je op een rijtje:
# 1. Met andere ogen leren kijken
# 2. Verplaatsen in een ander
# 3. Leren voelen
# 4. Jezelf leren uitdrukken
# 5. Dingen anders oplossen

 

Nu vraag ik jou: Welke van deze 5 extra vaardigheden ga jij de komende 90 dagen met je klas ontwikkelen? Of is er misschien nog een die je zou willen toevoegen? Laat het me hieronder weten. En download meteen mijn gratis e-book ter waarde van € 17,-. 

Ik waardeer het enorm als je deze blog met jouw relaties zou willen delen om zo meer leerkrachten te kunnen helpen.

VOEG me gerust toe aan je netwerk op LinkedIn. Ik help je graag. 

‘In contact zijn en verbinden is de sleutel tot harmonie’ 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.