BLOG #38   5 eenvoudige stappen naar een betere mentale gezondheid in je klas

Al meerdere keren is het in het nieuws geweest: de zorgen die er zijn om de mentale gezondheid van kinderen in de tweede Coronagolf. De oproep vanuit de GGZ om tot een gezamenlijke aanpak te komen met huisartsen, wijkteams, woningbouwcorporaties en politie om de gevolgen voor de geestelijke gezondheid op te vangen, is inmiddels wel bekend. Ik zou hierbij het onderwijs willen toevoegen, want daar is overdag veel beter zicht op de kinderen. Alleen, dat vraagt wel de nodige alertheid en bewustzijn van de leerkrachten.

Nog een taak erbij voor de leerkracht, zul je zeggen, maar wellicht is het een idee om met een integrale manier van werken dit mogelijk te maken. Dan bedoel ik niet het uitsluitend signaleren of het met een leerling wel of niet goed gaat, maar met name het bewust omgaan met de mentale gesteldheid van alle kinderen in de klas. Dit zou in mijn ogen een grote bijdrage leveren aan hun welbevinden, maar dit vraagt van de leerkracht zelf ook heel bewust omgaan met de eigen mentale gesteldheid, want daar valt of staat het succes mee. Ik wil graag bijdragen aan meer bewustzijn op dit gebied en geef daarom onderstaand 5 tips om hiermee een start te maken:

  1. Blijf actief alert

Als leerkracht heb je geleerd om het gedrag van je leerlingen te observeren. Niet alle kinderen zijn in staat om hun gevoel onder woorden te brengen en dan komt het vooral aan op het interpreteren van hun non-verbale communicatie. Belangrijk is om daar speciaal in deze context heel precies mee om te gaan en bij twijfel met de leerling hierover in gesprek te gaan. Dit om misverstanden te voorkomen.

  1. Wees je bewust van je eigen energie

Kinderen voelen heel snel iets aan. Ook hoe jij als leerkracht in je vel zit. Denk maar aan de ijsberg. Het grootste deel zit onder water, is niet zichtbaar maar wel degelijk aanwezig. Ben je bijvoorbeeld vermoeid en daardoor geïrriteerd, dan kun je erop wachten dat één of meerdere leerlingen hierop gaan reageren. Meestal niet op een manier die helpend is om de sfeer prettig te houden in de klas. Kijk daarom van tijd tot tijd even met afstand naar jezelf en check hoe je ervoor staat. Neem desnoods even kort tijd voor jezelf, of haal een paar keer diep adem, zodat je je accu even kunt opladen en de energie hoog kunt houden.

  1. Train je veerkracht

Als leerkracht is het fijn om zelfbewust en ontspannen voor de klas te staan, want op die manier kun je de sfeer in de klas voor iedereen veilig houden. Ook jij bent een mens en ook in jouw leven gebeuren er allerlei dingen, waar je niet altijd controle over hebt. Daar kun je niets aan doen, maar je kunt wél bepalen hoe je met bepaalde situaties omgaat. Laat dat zien en geef het op die manier door aan je leerlingen.

  1. Betrek je leerlingen actief bij elkaar

Bespreek met regelmaat de huidige situatie waar we allemaal in zitten. Ga met de klas hierover in gesprek en laat zien wat het me jou doet en hoe jij ermee omgaat. Welke impact heeft het op je, zowel negatief maar ook positief. Bespreek met de klas en vraag eens wat het met hen doet. Vraag eens wat ze van je nodig hebben en/of van elkaar.

  1. Speel in op de welzijnsbehoefte van de individuele leerling

Zelf vinden we het soms al ingewikkeld om onze behoeften onder woorden te brengen, maar voor kinderen is dat ook zeker zo. Daarom is het fijn voor ze om hier al vroeg mee te oefenen. Het is niet alleen in deze crisistijd belangrijk, maar het is ook voor de ontwikkeling van ieder kind van groot belang zich bewust te zijn van zijn of haar behoefte. Vooral om deze onder woorden te kunnen brengen. Net zoals jij aangeeft behoefte te hebben aan bepaalde zaken in de klas, heeft de leerling ook een behoefte. Ga erover in gesprek met elkaar en neem de leerling hierin serieus, zodat deze zich gezien en gehoord voelt. Op deze eenvoudige manier is er een klein begin gemaakt met een groter gevoel van welbevinden van ieder kind en daarmee een ook bijdrage aan de mentale gezondheid in jouw klas.

Daarom hier nogmaals samengevat hoe je in 5 eenvoudige stappen een betere mentale gezondheid creëert in je klas:

 

#1. Blijf actief alert

#2. Wees je bewust van je eigen energie

#3. Train je veerkracht

#4.  Betrek je leerlingen actief bij elkaar 

#5. Speel in op de welzijnsbehoefte van de individuele leerling

 

Nu is mijn vraag aan jou: Wat herken je en wat ga je de komende 90 dagen inzetten om een betere mentale gezondheid in je klas te creëren? Of heb je misschien nog aanvullingen, die ik niet genoemd heb? Laat het me weten en laat je reactie hieronder achter.

Ik neem contact met je op en samen kijken we naar wat jij nodig hebt om dichter bij jezelf te komen en te blijven.

Ik waardeer het enorm als je deze blog met jouw relaties zou willen delen om zo meer leerkrachten te kunnen helpen.

VOEG me gerust toe aan je netwerk op LinkedIn. Ik help je graag. 

‘In contact zijn en verbinden is de sleutel tot harmonie’ 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *