Blog #17 7 Eigenschappen van de schoolleider 2.0
Het onderwijs staat al even op zijn kop. Er is zoveel gaande vanwege de Coronacrisis. De vraag is of het weer zal worden zoals het was als alles achter de rug is, of komt er een nieuwe vorm van onderwijs? Die aansluit bij de huidige tijd? Meer digitaal en/of meer maatwerk?
Volgens mij kan de geest niet meer terug in de fles en gaat er veel veranderen. Verandering vraagt om aanpassing, nieuwe kennis en vaardigheden. Het is mijn grote drijfveer is om hieraan een substantiële bijdrage te leveren en het verschil mogelijk te maken.
In mijn blog van vorige week heb ik 7 actuele pijnpunten van vrouwen in het primair onderwijs op een rij gezet, die door een groot aantal onderwijsmensen als zodanig worden ervaren. Vandaag wil ik dieper ingaan op het eerst genoemde thema: LEIDERSCHAP. Iets waar grote behoefte aan bestaat in het onderwijs. Zeker in tijden van verandering.
Over welke eigenschappen moet een schoolleider 2.0 beschikken?
# 1. Motivator
Een goede schoolleider is in staat om anderen te stimuleren en te inspireren. Zij is betrokken bij iedereen op school en motiveert haar teamleden om het beste uit zichzelf en elkaar naar boven te halen.
# 2. Integer
Allereerst heeft de schoolleider een voorbeeldfunctie voor alle medewerkers, de leerlingen, hun ouders en alle externe partijen waar ze mee te maken krijgt. Zij representeert de school en staat voor haar normen en waarden, die ze op een integere manier uitdraagt in alles wat ze doet en zegt.
# 3. Coach
De schoolleider is actiegericht en focust op het behalen van de beste resultaten. Ze stemt met haar team af wat er nodig is om tot de beste prestaties te komen. Ze stuurt daar waar nodig aan om dit te bereiken maar geeft ruimte aan eigen inbreng.
# 4. Vertrouwen
Een leider wekt vertrouwen en geeft vertrouwen. Ze geeft haar teamleden eigen verantwoordelijkheden hoe ze bijvoorbeeld de lessen willen invullenen laat ze zoveel mogelijk zelfstandig opereren. Zo draagt ze bij aan meer zelfsturing in school.
# 5. Communicator
Van een schoolleider mag worden verwacht dat zij open is en goed in staat is zich te kunnen uitdrukken, maar ook goed kan luisteren. Iemand op een heldere, maar opbouwende manier kan aanspreken op houding en gedrag, teneinde de goede sfeer en de veiligheid in school te waarborgen.
# 6. Betrokken
Een schoolleider weet precies wat er speelt op school, in het team en in de klas met de leerlingen. Bij conflicten tussen teamleden, leerkrachten, leerlingen en/of hun ouders/verzorgers heeft zij een bemiddelende rol. Op die manier bewaakt zij de goede en professionele sfeer in de school.
# 7. Authentiek
Invulling geven aan de rol van schoolleider, vraagt om het tonen en uitdragen van haar visie. Zij moet het verhaal kunnen vertellen over waar de school staat en naartoe gaat. Zonder een krachtig verhaal wordt de school een speelbal, verliest ze niet alleen draagvlak voor de ingeslagen koers bij medewerkers, maar ook vertrouwen van de ouders.
Hieronder de 7 eigenschappen van een schoolleider 2.0 samengevat:
#1 Motivator
#2 Integer
#3 Coach
#4 Vertrouwen
#5 Communicator
#6 Betrokken
#7 Authentiek
Nu vraag ik je: Wat is voor jou herkenbaar? Of wil jij andere eigenschappen toevoegen die ik niet genoemd heb? Laat het me weten en geef je reactie hieronder.
Mocht je nog vragen hebben of meer informatie willen, neem dan contact met me op via karen@karen-wessels.nl of via Linkedin. VOEG me gerust toe aan je netwerk op LinkedIn 🙂
Of boek een GRATIS doorbraaksessie. Samen kijken we gedurende een 30 minuten gesprek naar wat jij nodig hebt om gemotiveerd te worden of te blijven.
Dank je wel voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reactie!
‘In contact zijn en verbinden is de sleutel tot harmonie’
0 reacties