Selecteer een pagina

Blog #31 6 sociale vaardigheden die je van een paardenkudde kunt leren

Ze was al 21 jaar oud toen ze bij ons kwam. Ons paard Bell. Ze stond ergens alleen in de wei, was eenzaam, veel te vet en kreupel vanwege te lange hoeven. Ze had een hele geschiedenis achter de rug en was achtergelaten door haar baasje, omdat die geen geld meer had om haar te kunnen onderhouden. De nieuwe eigenaar gaf haar geen aandacht, alleen maar eten omdat hij haar wilde laten slachten. Gelukkig hebben we dat nog net op tijd kunnen voorkomen.

In het begin was ze onhandelbaar. Ze liet zich niet vangen, reageerde niet als we haar riepen, alleen als ze eten kreeg, kwam ze voorzichtig aanlopen. Uiteindelijk heeft ze 10 jaar bij ons gewoond en hebben we van haar bijzondere karakter en temperament kunnen genieten. Samen hebben we de leukste en spannendste avonturen beleefd.

Alleen, na 10 mooie jaren mocht ze van ons met pensioen. We hebben haar naar een opvang voor oude paarden gebracht, waar ze haar laatste levensjaar in een grote groep paarden mocht doorbrengen. Terug naar de kudde. Maar omdat ze daar de oudste merrie was, kreeg ze direct de rol van kuddeleider te vervullen. Deze rol kende ze niet, maar tot onze verbazing nam ze deze direct op zich. Dat betekende wel dat ze zich moest meten met de heersende leidster van de kudde, want die pikte dit niet. Na een paar heftige schermutselingen gaf ze haar rol over aan Bell en schikte ze in op de tweede plaats in de rij.

Het heeft me altijd gefascineerd hoe snel ze dat voor elkaar hebben gekregen. Ik denk dat we als mens daar een voorbeeld aan kunnen nemen, want voor velen van ons is het toch een hele opgave om sociaal in een groep te functioneren en/of een coherente groep te vormen.

Daarom zet ik 6 sociale vaardigheden die je van een paardenkudde kunt leren voor je op een rij:

1.      Leer van elkaar

Omdat Bell niet gewend was om in een grote groep te leven, laat staan om kuddeleider te zijn, zocht ze steun bij een mooi zwart paard dat haar vanaf het eerste moment beschermde. Ze werden onafscheidelijk en van haar leerde ze om onbevreesd te zijn als een paard te dichtbij kwam, of aan haar wilde snuffelen.

2.      Sta leiderschap toe

Er werd direct uitgegaan van haar autoriteit als oudste en daardoor was ze meteen de leider van de kudde. Zij nam die rol ook heel natuurlijk op zich, maar moest zich daarvoor wel bewijzen en het opnemen tegen de heersende leider. Je kunt dit één op één leggen op een leider in een groep of klas. Als iedereen het er uiteindelijke mee eens is, omdat iemand meer kennis en kunde heeft, sterker, of heel charismatisch is, dan wordt iemand het leiderschap als vanzelfsprekend toegestaan.

3.      Onderscheid je positief in de groep

Er was een kleine pony, die ieder paard dat langskwam in zijn bil beet. Ze was dan wel klein, maar op die manier dwong ze respect af en hielden alle andere paarden rekening met haar. Als mensen kunnen we dat maar beter niet doen. Toch zijn er veel manieren om je positief te onderscheiden in de groep, zodat mensen rekening met je gaan houden.

4.      Werk samen

Als de paarden ’s avonds naar binnen werden geroepen dan waren er altijd wel een paar die het eerst bij het hek stonden voor te dringen. Meestal waren er twee die als een soort verkeersleider ervoor zorgden dat het allemaal rustig verliep en ze in volgorde van belangrijkheid naar binnen kwamen, met de leider voorop.

5.       Respecteer elkaar

Wat mooi was om te zien was dat ieder paard zijn voorkeur had voor een aantal andere in de groep en zich aansloot bij een groepje. Dit werd ook gerespecteerd door alle anderen. Het ging soms zover dat ze voor elkaar opkwamen als er een ‘indringer’ was, die de boel kwam verstoren. Samen joegen ze deze weg, zodat de rust weer- keerde in de groep.

6. Vertrouw op je gevoel

De dag voordat ze stierf, zag de eigenaar van het paardenpension alle paarden in een grote kring om Bell heen staan. Blijkbaar voorvoelden ze haar dood en hebben ze op die manier afscheid van haar genomen.

Samengevat de 6 sociale vaardigheden die we van de paardenkudde kunnen leren, zet ik nog even voor je op een rij:

#1. Leer van elkaar

#2. Sta leiderschap toe

#3. Onderscheid je positief in de groep

#4. Werk samen

#5. Respecteer elkaar

#6. Vertrouw op je gevoel

 

Nu is mijn vraag aan jou is: Wat herken je en wat ga je de komende 90 dagen inzetten om je talent te ontdekken? Of heb je misschien nog aanvullingen, die ik niet genoemd heb? Laat het me weten en laat je reactie hieronder achter.

Ik waardeer het enorm als je deze blog zou willen delen met jouw relaties op Linkedin, zodat meer leerkrachten geholpen kunnen worden.

VOEG me gerust toe aan je netwerk op LinkedIn 🙂 Hopelijk zien we elkaar snel!

‘In contact zijn en verbinden is de sleutel tot harmonie’ 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *