Blog #23 5 Fabels over veiligheid in de klas

De afgelopen weken heb ik mijn blogs geschreven vanuit het perspectief van de vrouwelijke leerkracht in het primair onderwijs. Dit op basis van hun input via een korte enquête. Deze keer schrijf ik vanuit het perspectief van de leerling, omdat een veilige leeromgeving valt of staat met het bewustzijn van de leerkracht, dat er bepaalde situaties zijn die schadelijke gevolgen kunnen hebben voor de leerling. Niet alleen nu, maar ook later.

Zelf heb ik jaren lang last gehad van de manier waarop ik als tienjarige onderwijs kreeg van mijn meester, een ex-militair. Hij commandeerde zijn lessen, deinsde er niet voor terug om je voor de klas op je nummer te zetten, of je al schreeuwend in je oor de klas uit te sturen. Het overkwam mij ook. Vanaf dat moment was het plezier om naar school te gaan weg en werd ik een stil meisje in de klas.

Dat was toen. Nu gebeurt dat niet meer, al was het maar omdat je anders te maken krijgt met betrokken en mondige ouders. Alleen is dat niet helemaal waar. Het gebeurt nog steeds, alleen op een andere manier, met dezelfde nare gevolgen.

Bewustzijn over je houding en gedrag is essentieel wanneer je voor de klas staat. Maar ook weten welke rol je vervult in het communicatieproces en wat daarvan de effecten zijn op je omgeving. Ontbreekt dit inzicht op enig moment en in eniger mate, dan kan er een onveilige omgeving ontstaan voor de leerling. Gevolg hiervan is dat sommige leerlingen misbruik maken van de sfeer die hierdoor ontstaat, of anderen juist in hun schulp kruipen, omdat zij zich niet meer veilig voelen in de klas. Beide situaties zijn schadelijke en wil je voorkomen.

Daarom zet ik hieronder 5 fabels over veiligheid in de klas voor je op een rij:

#1. Een grote groep leerlingen vormt voor jou geen probleem, want je kunt goed orde houden. Je bent namelijk streng maar rechtvaardig. Je laat je niet gek maken door kinderen die zitten te klieren in de klas. Om ze dit af te leren, laat je ze nablijven en geeft ze een extra taak te doen. Dat zal ze leren! Je bent van mening dat de leerlingen naar jou moeten luisteren en niet andersom!

#2.  Een leerling geeft aan dat hij gepest wordt, maar je stuurt hem weg met de boodschap dat hij het eerst zelf maar moet zien op te lossen, omdat je van mening bent dat waar er 2 vechten er ook 2 schuld hebben. Kinderen zijn prima in staat ruzies zelf op te lossen en moeten dat zelf doen. Je wijst hem tevens op het pestprotocol dat op het prikbord hangt, waarin staat waar iedereen zich aan te houden heeft in de klas.

#3.  Je bent van mening dat er een open sfeer heerst in de klas, want alle leerlingen kunnen vragen stellen als ze moeite hebben met de stof, of wanneer ze de uitleg niet helemaal goed snappen. Ze kunnen altijd bij je aankloppen voor hulp, als ze ergens mee zitten. Je staat altijd voor ze klaar en je leerlingen weten de weg zelf wel naar jou wel te vinden.

#4. Je bent een voorstander van diversiteit in de klas. Dit vormt in jouw ogen een ware afspiegeling van onze maatschappij en draagt bij tot een reëel wereldbeeld voor de kinderen. Je wilt als goede leerkracht de kinderen beter leren kennen. Dat gaat verder dan de ontwikkelingsgebieden alleen. Daarom  observeer je hun gedrag en neemt dit mee in je totale beoordeling. Aan de hand hiervan bepaal je hoe je ze het beste kunt behandelen.

#5. In je leven spelen er allerlei zaken, die meer of minder impact op je hebben en waar je af en toe  veel last van hebt. Het heeft invloed op je humeur, alleen bij de schoolpoort zet je jouw professionele pet op en speelt de opgeruimde juf. Je vindt dat niemand hoeft te merken dat je vaak  last van rugpijn hebt, want praten over je gevoel vind je lastig. Bovendien gaat het niemand wat aan.

Samengevat nogmaals de 5 fabels die zorgen voor veiligheid in de klas:

#1. Jij bent streng, maar rechtvaardig zonder uitzondering

#2. Je bemoeit je zo min mogelijk met ruzies, want iedereen heeft zich te aan het  pestprotocol

#3. Wanneer leerlingen hulp nodig hebben, kunnen ze dat altijd aan je vragen

#4. Je eigen inschatting bepaalt je hoe je met de verschillende leerlingen om moet gaan

#5. Je negeert wat je voelt in de hoop dat niemand merkt wat er aan de hand is

 

Nu vraag ik je: Wat is voor jou herkenbaar en wat ga je de komende 90 dagen doen om dit te doorbreken? Of heb jij nog aanvullingen, die ik niet genoemd heb? Laat het me weten en geef je reactie hieronder.

Mocht je nog vragen hebben of meer informatie willen, neem dan contact met me op via karen@karen-wessels.nl of via Linkedin. VOEG me gerust toe aan je netwerk op LinkedIn 🙂

Of boek een GRATIS doorbraaksessie. Samen kijken we gedurende een 30 minuten gesprek naar wat jij nodig hebt om gemotiveerd te worden of te blijven.

Dank je wel voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reactie!

‘In contact zijn en verbinden is de sleutel tot harmonie’

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *